Twinkle | Digital Commerce

‘Online-consument wil kwaliteit en betrouwbaarheid’

2017-05-27
180101
  • 2:08

Online-shoppers hechten veel belang aan kwaliteit, betrouwbaarheid en het assortiment. Dit geldt voor zowel heavy als light online-shoppers. Daarnaast speelt een goede service een grote rol bij de keuze voor een bepaalde webshop. Dit blijkt uit een recentelijk onderzoek door Stroom.

Afgelopen januari heeft het mediabureau Stroom een onderzoek gehouden onder 1100 Nederlandse consumenten om het online-koopgedrag in kaart te brengen. Er is hierbij onderscheid gemaakt tussen heavy en light online-shoppers. Heavy shoppers kopen minimaal één keer per maand iets online, en de zogenaamde light shoppers doen maximaal één keer per kwartaal een webaankoop.

Waarde
Of consumenten nu veel of weinig online-kopen, kwaliteit, betrouwbaarheid en het assortiment staan hierbij voorop, volgens het onderzoek. Daarnaast zijn beide groepen loyaal aan een bepaalde webshop als ze daar in het verleden een positieve ervaring hebben gehad. De reden dat light online-shoppers minder vaak op het web een aankoop doen is omdat ze veel waarde hechten aan het zien en voelen van producten. Zij kiezen daardoor eerder voor een fysieke winkel.



Social media
Meer dan driekwart van de heavy online-shoppers en 65 procent van de light online-shoppers blijkt zich op internet te oriënteren naar producten en diensten. Maar waar veel online-retailers ook inzetten op social media, blijkt dit kanaal nog geen hele grote rol te spelen bij de aankoop van producten en diensten op het wereldwijde web. Zo maakt 83 procent van de heavy online-shoppers wel gebruik van social media, maar zet 20 procent dit kanaal daadwerkelijk in bij het doen van een online-aankoop. Onder alle respondenten is dit slechts 13 procent.

Social media wordt door online-shoppers het meest gebruikt voor het lezen van reviews en ratings (62 procent), het vergelijken van prijzen (50 procent) en voor het vragen naar de mening van vrienden (45 procent).



Beweegredenen
De keuze van een consument om een online-aankoop te doen, hangt af van drie overwegingen, zo stelt het onderzoeksrapport:
1. betrokkenheid
2. expertise
3. gepercipieerd risico

Consumenten die grote affiniteit hebben met een product, kopen dit eerder via het web. Ze oriënteren zich uitvoerig en weten precies welk product ze willen hebben. Ook consumenten die verstand hebben van een bepaald product zijn eerder geneigd dit online te kopen. Zij hoeven immers ook niet meer uitgebreid geïnformeerd te worden, en weten exact waar ze op moeten letten. Tot slot is er nog de overweging risico. Ondanks dat consumenten steeds meer vertrouwen in webwinkels krijgen, geldt wel: hoe hoger de consument het risico inschat, des te groter de kans dat hij de fysieke winkel boven het web verkiest.

Bron: Stroomviainternet.nl