Twinkle | Digital Commerce

Multichannel innovatie: 15 mooie voorbeelden

2017-11-08
180101
  • 4:02

Sommige partijen zijn al innovatief bezig met de koppeling van verschillende kanalen. Op Econsultancy.com geeft Chris Lake een overzicht van vijftien goede voorbeelden. Het zijn spelers die succesvol bezig zijn met hun multichannel strategie. U vindt zijn opsomming in dit artikel.

1. Net-a-Porter’s window shop
Fashion e-tailer Net-a-Porter heeft een pop-up window shop gecreëerd, waarmee shoppers via hun iPad en smartphones producten ‘tot leven kunnen brengen’ en kunnen bestellen. Zie de video hieronder.

2. That calls for a Carlsberg
De eerste keer dat Lake, de auteur van dit artikel, de video van Carlsberg bekeek (zie hieronder) was deze minder dan vierhonderd keer bekeken. Een paar weken later en met meer dan 5 miljoen views heeft Carlsberg aangetoond dat een goed idee de sleutel is tot een viraal succes.

3. Tesco’s virtuele winkel
De virtuele winkel van Tesco is misschien wel ’s werelds beste implementatie van qr-codes tot nu toe. Tesco's Homeplus heeft hiermee een manier bedacht om meer marktaandeel te verkrijgen zonder dat daar nieuwe, dure winkels voor nodig zijn. En daarbij helpt het forenzen - die veelal weinig tijd hebben - om hun boodschappen efficiënter te doen. Briljant.

4. Bing’s Jay-Z ‘decoded’ campagne
De Decoded-campagne is een samenwerking tussen zoekmachine Bing en de Amerikaanse rapper Jay-Z. Door middel van deze location based marketingcampagne/game (zie video hieronder) heeft Jay-Z 1 miljoen Facebook-fans erbij gekregen. En Microsoft rapporteerde voor deze game een gemiddelde speeltijd van 11 minuten per bezoeker.

5. Marks & Spencer’s multichannel strategie
Er zijn weinig retailers die net zo toegewijd zijn aan multichannel als M&S, dat een driejarenplan heeft om zijn multichannel activiteiten te ontwikkelen. Binnen dit tijdsbestek wil het bedrijf een nieuwe website ontwikkelen en een nieuw distributiecentrum openen. Maar M&S is nu al goed bezig. Zo heeft de mobiele website van M&S al meer dan 59.000 orders gegenereerd. En de ‘M&S tv-strategie’ heeft geresulteerd in meer dan 900 video’s (7 miljoen views en 900.000 kliks op de bestelknop). Ook kan er in sommige winkels van M&S via touchscreens worden besteld en gebruikt de retailer social media-kanalen om service te bieden aan klanten. Al met al is M&S een interessante partij om nauwlettend in de gaten te houden.

6. Pizza Express iPhone-app
Vorig jaar weigerde Pizza Express de voucher te accepteren die via e-mail was gestuurd en via een telefoon werd getoond. Gelukkig vertrouwen ze smartphones nu en hebben ze een hele goede app ontwikkeld, inclusief vouchercodes, een tool om restaurants te zoeken en de mogelijkheid om te betalen via PayPal.

7. Debenhams’ iPhone- en Android-apps
Debenhams is de eerste ‘high street retailer’ in Groot-Brittannië die een barcodescanner, als onderdeel van zijn app, heeft gelanceerd en die binnen vijf maanden 1 miljoen pond omzet heeft gegenereerd na lancering op het iPhone-platform. Vorige maand heeft het bedrijf aangekondigd nu ‘volledig mobiel’ te zijn met nieuwe app-lanceringen op het Android- en Nokia-platform, als aanvulling op de mobiele website.



8. Raddision Edwardian qr-codes
Het hotel Raddision Edwardian heeft qr-codes toegevoegd aan zijn menu’s waarmee gasten kunnen zien hoe het gerecht wordt bereid door de chef. Een simpele manier om de klantervaring te verbeteren.



9. Domino’s ‘killer’ app-strategie
Pizza-keten Domino’s heeft voor meer dan 10 miljoen pond aan mobiele verkopen gerealiseerd sinds de lancering van zijn iPhone-app in het begin van 2011. Wat zal de iPad-versie gaan opleveren voor hun activiteiten?

10. Westfield’s ‘tweet mirror’

Via de tweet mirror, geproduceerd door Nedap Retail, kunnen shoppers kleding passen, een foto nemen en deze dan tweeten naar hun netwerk voor feedback. De offline winkelervaring van de toekomst zal interactief, feel-good en joined-up zijn.

11. John Lewis ‘At Homes’ winkels
John Lewis opent kleinere winkels met internetkiosken, waardoor het zijn bereik en het aanbod van beschikbare producten vergroot. De Croydon ‘At Home’ winkel heeft het hoogste percentage click & collect-bestellingen van alle filialen. Lees hier meer over de ‘At Home’ strategie van John Lewis.



12. Heineken’s ‘StarPlayer’voetbal-app
Een ander merk dat keer op keer indruk weet te maken volgens Lake, is Heineken. De Nederlandse brouwer heeft het afgelopen jaar meerdere multichannel campagnes uitgebracht. Een van deze campagnes was de StarPlayer-app, waarmee voetbalfans (via mobiel of desktop) een realtime spel kunnen spelen tijdens een Champions League wedstrijd, zie hieronder.

13. Ariel ‘Fashion shoot’
De ‘Fashion shoot’ is een prachtig spel van Ariel met robots, ketchup, chocolade, jam en witte designer kleding. Hoe het werkt? Zie de video hieronder.

14. Mercedes 4D augmented reality presentatie
Als u indruk wilt maken en het budget is niet zo’n probleem, dan kunt u een voorbeeld nemen aan de presentatie van Mercedes:

15. Argos TV
Argos gaat goed wat betreft multichannel. Zo gaf het bedrijf vorig jaar aan dat de multichannel verkoop goed was voor 43 procent van de omzet. Deze zomer liet Argos weten dat het met Argos TV komt. Door ook dit kanaal in te gaan zetten, realiseert Argos in alle belangrijke kanalen verkoop. De kans is groot dat meer retailers dit voorbeeld zullen volgen.

Bron: Econsultancy.com