Maandag 26 maart 2012

6473 keer gelezen4 x gereageerd

Nieuwe social reports binnen Google Analytics

Nieuwe social reports binnen Google Analytics

De nieuwe 'social reports' in Google Analytics bieden goede opties voor online marketeers om de effecten van social media inspanningen te analyseren. Sarah van Tienen van QueroMedia gaat in op de nieuwe mogelijkheden.


Tekst: Sarah van Tienen

‘Hoe belangrijk zijn sociale media voor merken?’ ‘Welke rol spelen social media in het conversieproces?’ ‘Wat brengen Facebook of Google+ op?’ Het zijn slechts enkele vragen waarvan het antwoord duidelijker wordt dankzij de nieuwe social reports van Google Analytics. Tot nu toe was de social media tracking nog zeer beperkt, maar dat is nu verleden tijd.

De uiteindelijke aankoop vindt dan wel plaats op de websites van merken, maar social media zijn vaak een belangrijke eerste stap in de funnel van het online aankoopproces. Hier worden mensen geprikkeld, hetzij door vrienden, online wedstrijden, foto’s of interacties.

Overview report
Het ‘overview report’ toont de impact van ‘social’ op de doelen die zijn ingesteld. Hier krijgt u te zien bij hoeveel conversies social media een rol hebben gespeeld. Google Analytics toont ook de geldwaarde van die conversies. Die waarde is in principe de waarde van de conversie/inkomsten waarin social media een aandeel hebben gehad. Voor online marketeers is dit rapport een grote stap voorwaarts, omdat ze hun social media inspanningen beter kunnen analyseren.

 

Bronnen en pagina's
In de ‘sources reports’ kan men voortaan een meer uitgebreide lijst van sociale netwerken bekijken en zo beter doelen formuleren. Men krijgt ook een overzicht van de meest populaire content in de ‘pages reports'.

 

Conversie
De ‘conversions reports’ geven overzichtelijk weer welke social media kanalen een rol spelen in het conversieproces. Wanneer doelen en e-commerce zijn ingesteld kan je hier ook weer de ‘assisted conversion value’ zien.

 

Social sharing meten
De nieuwe 'social sharing reports' bieden de optie te identificeren hoe bezoekers sociale plugins gebruiken. Dit kan men meten via ‘advanced segments’. Ook off-site sharing kan gemeten worden. Zo kan men te weten komen hoeveel mensen content delen op Google+ of Facebook.

 

Social visitor flow
Tot slot visualiseert Google ook hoe het verkeer via social media binnenkomt en wat het dan doet op uw site. Natuurlijk kunt u hier zelf kiezen welke segmenten u wilt weergeven of weglaten.

 

Sarah van Tienen is online marketing consultant bij QueroMedia. Dit artikel verscheen eerder op Zoekmachine-marketing-blog.com, het weblog van het Belgische bureau.

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Webanalytics (Marketing)
- Social media marketing (Marketing)



Er is op dit moment 4 keer gereageerd op:
Nieuwe social reports binnen Google Analytics
 
  1. Hugo op maandag 26 maart, 2012 om 19:17
    www.parfumerie.nl

    Bedankt voor deze super heldere uitleg.

  2. Hugo de Groot op maandag 26 maart, 2012 om 19:23
    www.parfumerie.nl

    Nog niet in NL aktief denk ik. Tenminste het is niet te vinden in ons Analytics account.

  3. Arjan - redactie Twinkle op dinsdag 27 maart, 2012 om 09:17

    @Hugo: Google zegt in de aankondiging op zijn Analytics Blog over de uitrol:

    These new social reports will be available for all users over the next few weeks under the Standard Reporting Tab - please take a look and tell us what you think.

  4. Sarah op dinsdag 27 maart, 2012 om 14:25
    www.zoekmachine-marketing-blog.com

    Beste redactie,

     

    Zouden jullie een canonical link kunnen toevoegen zodat het artikel op de blog van QueroMedia wordt gezien als het oorspronkelijke artikel?

     

    Bedankt!

     

    <link rel="canonical" href=" http://www.zoekmachine-marketing-blog.com/16653/nieuwe-social-reports-binnen-google-analytics.html></p><p> </p>


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.