Twinkle | Digital Commerce

‘Zoekmachines werken, social media niet’

2017-05-27
256256

De eCommerce Foundation heeft de eerste resultaten van zijn eCommerce Benchmark geopenbaard. De ruim 250 deelnemende online retailers geven aan dat 59 procent van hun bezoek van zoekmachines komt. Sociaal en viraal verkeer blijft op 4 procent steken.

Het organische zoekverkeer (39 procent van het totaal) is beduidend groter dan het betaalde (20 procent), blijkt uit onderstaand diagram. Daaruit blijkt ook dat direct verkeer (22 procent) groter is dan betaald verkeer:



Op basis van de bevindingen durft de eCommerce Foundation te concluderen dat zoekmachines werken, social media niet’.

Shopping cart abandonment
Online fashion retailers blijken meer dan anderen te maken te hebben met winkelwagenverlaters ofwel shopping cart abandonment. Meer dan de helft van de gevulde winkelwagens blijft staan als bezoekers de site verlaten:



Conversie
Webwinkels die specialistische producten verkopen, hebben een bijna twee keer zo hoge conversie als online warenhuizen, blijkt uit de benchmark. Verkopers van food en media moeten het doen met een gemiddelde conversie van niet meer dan 0,7 procent:



De eCommerce Benchmark
Het eCommerce Benchmark initiatief werd afgelopen oktober gelanceerd door de eCommerce Foundation. De non-profit organisatie wordt bijgestaan door e-commerce leveranciers Buckaroo, Hybris en Unic. De benchmark is een interactief evaluatiemiddel voor online verkopers aan consumenten en bedrijven. Hun eigen e-commerce activiteiten kunnen gratis en anoniem worden vergeleken met die van concurrenten, op meer dan 100 punten.