Twinkle | Digital Commerce

Google update: na Panda, nu Penguin

2017-05-27
256256
  • 3:26

Het nieuwe algoritme van Google is er op gericht om spam beter te detecteren en tegen te gaan. Het beestje heeft inmiddels een naam: de Google Penguin update. De update is op 24 april uitgerold en sindsdien wordt er veel over gesproken op het web.

Tekst: Michel Aanen
 
Google's Panda bleek voor velen een Kung Fu Killer Panda te zijn. Sinds vorige week is daar de vriendelijk ogende Penguin aan toegevoegd. Voor veel webmasters blijkt ook deze update van het algoritme een wolf in schaapskleren te zijn. Is er dan echt iets nieuws onder de zon? Nee, Google bindt alleen nog nadrukkelijker de strijd aan met spam.

Google Panda was er op gericht om de zoekresultaten verser en vooral ook schoner te krijgen, door sites met ‘slechte’ of magere content zoveel mogelijk uit de index te weren. De Penguin update is er echter speciaal op gericht om ‘overgeoptimaliseerde websites’ aan te pakken. Wat is ‘overgeoptimaliseerd’ en welke wijzigingen zijn er doorgevoerd aan het algoritme?

Natuurlijke linkopbouw
Google hecht erg veel waarde aan een natuurlijke linkopbouw. Google ziet verwijzende linkjes naar uw website als ‘stemmen’ op uw website of webpagina. Hierbij kijkt Google naar het aantal, de kwaliteit en de relevantie van de links. Hoe hoger het aantal kwalitatieve en relevante stemmen, hoe beter de positie in de zoekmachines. Heeft uw site veel onnatuurlijke links, dan zal Google Penguin dit normaal gesproken signaleren en ‘bestraffen’. Als onnatuurlijke links worden aangemerkt betaalde links, blog spam in reacties, gast blogs op twijfelachtige sites, artikelmarketing of linkjes van gevaarlijke en twijfelachtige websites. De overeenkomende factor bij deze onnatuurlijke links is het linkprofiel met veel of alleen maar dezelfde anchor-teksten.  Aangezien dit door Google wordt gezien als spam, is ook hier een natuurlijke variatie van belang.

Content voor uw bezoekers
Zorg ervoor dat uw content gericht is op bezoekers en niet op zoekmachines. Een zoekmachine koopt immers geen producten of diensten bij u, een webbezoeker wel. Uw content moet relevant en interessant zijn voor de zoekvraag van een bezoeker. Daarbij is het van belang een duidelijke meerwaarde te bieden ten aanzien van de reeds beschikbare informatie. Heeft u een website met slecht leesbare teksten vol met zoekwoorden en biedt de info geen meerwaarde voor uw bezoeker? Dan is het de hoogste tijd uw bezoeker centraal te stellen en uw content een grote oppoetsbeurt te geven.

Getroffen door Penguin?
Voorafgaand aan de nieuwe Penguin algoritme update, heeft Google op 19 april ook nog even een Panda update uitgerold. Heeft u in de afgelopen periode een dalend bezoekersaantal geconstateerd, dan is de vraag of u bent getroffen door een van de updates en zo ja, door welke. Het beste kunt u eerst even het hulpprogramma voor webmasters raadplegen om te zien of Google u een minder plezierig berichtje heeft gestuurd. Daarnaast is het verstandig om uw site-statistieken te beoordelen. Is er inderdaad een flinke dip opgetreden in zoekverkeer via Google en zit die dip rond 19 of 24 april? Zo ja, dan bent u dus geveld door een Panda of een Penguin.

Wat te doen?
Wat te doen is afhankelijk van door welk Google-huisdier u bent geveld. De Panda updates zijn er als gezegd op gericht om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Hierbij moet u uzelf dus afvragen of u relevante content voor uw bezoekers biedt én of die informatie bezoekers een duidelijke meerwaarde biedt.

De Penguin update is echter helemaal gericht op het opsporen en verwijderen van spam. Hierbij moet u uzelf dus afvragen welke ‘spammie’ technieken u heeft toegepast om Google om de tuin te leiden om de zoekresultaten te beïnvloeden. Heeft u een bericht ontvangen van Google bij het hulpprogramma voor webmasters? Corrigeer dan direct alles wat Google heeft aangemerkt als web spam. Verwijder alle content van uw site die mogelijkerwijs als spam aangemerkt kan worden of pas de content zo aan dat het binnen de richtlijnen van Google valt. Corrigeer alles waarvan u denkt dat Google dit als spam zou kunnen beschouwen. Heeft u dit allemaal gedaan, dan is het een kwestie van afwachten tot Google uw site opnieuw beoordeelt en daarbij weer beter indexeert.

Ik ben benieuwd naar uw ervaringen met de laatste updates van Google.

Michel Aanen is medeoprichter van SEO Marktplaats en daarnaast oprichter en eigenaar van internetmarketingbureau Jambo Media. Dit artikel verscheen eerder op het weblog van SEO Marktplaats.