Twinkle | Digital Commerce

Complete herziening voor herenmodezaak Jac Hensen

2017-05-28
180101

Een website, een blog, een webwinkel en tien fysieke vestigingen in het centrum van Midden- en Oost-Nederland. Herenmodespeciaalzaak Jac Hensen heeft het allemaal. Toch ontbrak er iets: een uniforme merkuitstraling. Na een complete online herziening hebben de kanalen nu wél een en dezelfde look & feel.

Tekst: Jaap van Sandijk

De geur van koffie komt de bezoeker van herenmodezaak Jac Hensen tegemoet. In het midden van de vestiging in Amersfoort, waar het familiebedrijf 36 jaar geleden begon, kunnen klanten achter een ruime tafel terecht voor een verse kop. Persoonlijke aandacht voor de klant staat bij de modeketen hoog in het vaandel, vertelt Robin Hensen, algemeen directeur van het familiebedrijf dat door zijn vader werd opgericht. ‘We beschikken over een grote en loyale klantenkring die vertrouwt op onze service en kwaliteit. Authentieke klantvriendelijkheid vinden wij heel belangrijk.’

Maar hoe vertaal je die naar het web? Drie jaar geleden lanceerde Jac Hensen een webwinkel. Die liep best goed, maar droeg niet de zorgvuldig opgebouwde merkuitstraling van Jac Hensen. ‘Het bedrijf bestond uit losse onderdelen’, legt de algemeen directeur uit. ‘Naast de tien fysieke vestigingen hadden we een website, een blog en een webwinkel. De meeste bezoekers kwamen daar terecht via een link op onze website. Maar we wilden geen losse onderdelen, we willen een uniforme uitstraling en geen onderscheid meer tussen online en offline.’

Vertrekpunt
Met die vraag organiseerde Hensen een pitch, waaruit het conceptueel designbureau Skybox en het internet- en marketingbureau mediaCT als besten naar voren kwamen. Daniël Spaan, partner van Skybox, vertelt over de uitdaging waar zijn bureau voor stond: ‘In een filiaal van Jac Hensen zie je dat er veel aandacht wordt gegeven aan styling, zowel voor het interieur als voor het point of sale-materiaal. Ook in het magazine zie je die kwaliteit terug. Maar deze offline beleving kwam totaal niet overeen met de online presence van Jac Hensen. Die offline beleving was ons vertrekpunt voor het design van de webshop.’

Ook die andere belangrijke onderscheidende waarde - de klantvriendelijkheid - moest online tot uiting komen, voegt Hensen daaraan toe. Dat leidde tot de mogelijkheid van reserveren: klanten kunnen aangeven welk artikel ze in welke vestiging willen ophalen. Ook kunnen klanten online persoonlijk advies vragen. ‘Dit sluit goed aan bij onze wens dat we graag de dialoog met onze klanten aangaan.’ Daarnaast kunnen bezoekers van de webshop gemakkelijk kleding en accessoires combineren. Hensen: ‘Als een bezoeker op “Shop the Look” klikt, ziet hij combinaties zoals hij die ook in de winkel op onze poppen tegenkomt - klanten kopen bij ons namelijk regelmatig zo’n complete set. Ook dat kan nu dus zowel offline als online.’

Balans vinden
Voor mediaCT was het de uitdaging om ervoor te zorgen dat - naast de wensen op het gebied van vormgeving en klantvriendelijkheid - het platform op alle onderdelen optimaal functioneert. ‘Waar het om draait is een goede balans tussen techniek, marketing, conversie en design’, zegt Tjitte Folkertsma, oprichter van het bureau. ‘Je ziet soms prachtige webwinkels die zijn voorzien van de meest fraaie vormgeving, maar waar de conversie maar weinig voorstelt. Tekst is bijvoorbeeld belangrijk voor zoekmachinemarketing, maar mag ook de vormgeving niet in de weg zitten. Met elkaar moet je een balans zien te vinden tussen die belangrijke pijlers.’ Het internet- en marketingbureau stond ook voor de taak om een nieuwe installatie van het Magento-platform te realiseren. ‘Omdat nu ook artikelen in de winkel kunnen worden gereserveerd, moesten we een koppeling tussen de winkels en het platform maken.’

Belangrijke stap
Hoewel Jac Hensen al over een webwinkel beschikte, kan de overstap geen upgrade worden genoemd. Het is veel meer dan dat, vinden alle betrokkenen. ‘Dit is een complete herziening die strategisch gezien voor ons van grote waarde is’, zegt Hensen. ‘Een overstap naar omnichannel die ertoe heeft geleid dat niet langer de kanalen, maar de klant centraal staat. En dat is - zeker voor een familiebedrijf in herenmode - zeer vooruitstrevend.’ Folkertsma: ‘Je ziet dat vergelijkbare bedrijven vaak genoegen nemen met het scannen en online zetten van het eigen magazine. Maar dat is niet genoeg. Je moet een volledige doorvertaling maken, compleet met een uniforme look & feel.’ Voor het herenmodebedrijf is het een belangrijke stap voorwaarts, aldus Hensen. ‘Dankzij onze goede band met de klant en onder meer onze specialisatie in grote maten en trouwcollecties hebben we van de crisis weinig last. Vorig jaar hebben we nog een nieuwe vestiging geopend in Veenendaal. Je moet het dak repareren als de zon schijnt en dat hebben we gedaan met deze herziening.’

Aan het nieuwe platform is gewerkt vanaf begin dit jaar en in september ging het live. Het platform is geschikt voor mobiel en tablet en beschikt ook over Duitse en Belgische betaalmethodes. Over de eerste resultaten is Hensen tevreden. ‘De omzet van de webshop was in oktober 2013 drie keer zo hoog dan in oktober 2012.’


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2013.