Twinkle | Digital Commerce

'Merendeel affiliates verwacht dit jaar inkomstengroei'

2017-05-27
304165
  • 5:29

Wat zijn de verwachtingen van affiliates voor 2014? Uit welke branche wordt de meeste omzet behaald? Deze vragen en meer zijn gesteld in de jaarlijkse Affiliate Enquête van Yonego. Iets meer dan vierhonderd affiliates hebben begin dit jaar hun mening gegeven over diverse affiliategerelateerde onderwerpen. Lees hier de belangrijkste en meest opvallende uitkomsten.

Tekst: Stéphanie Menger
 
Net als in 2012 zijn er ook in 2013 veel nieuwe affiliates: maar liefst 22,1 procent van de deelnemende affiliates aan de Yonego Affiliate Enquête startte in 2013 met affiliatemarketing. De helft van de deelnemende affiliates is overigens pas een tot drie jaar actief. In 2013 werd er iets meer tijd besteedt aan affiliatemarketing: in 2012 vulde 14,6 procent van de respondenten een voltijdbaan van veertig uur of meer met affiliatemarketing, nu ligt dat percentage op 18,8 procent. Gemiddeld besteden affiliates ongeveer vijftien uur per week aan hun affiliatewebsite(s). Deze tijd verdelen zij over twee tot vijf websites (40,1 procent). De man/vrouwverhouding blijft ten opzichte van vorig jaar ongewijzigd: 82,5 procent van de affiliates is man. Het merendeel werkt vanuit huis (59 procent) en heeft geen werknemers in dienst (70 procent).

Inkomsten
De gemiddelde inkomsten ten opzichte van vorig jaar zijn gestegen: in 2012 verdiende slechts 35 procent van de deelnemende affiliates meer dan 1000 euro per maand, in 2013 is dat 45 procent. Een ruime meerderheid van de affiliates geeft bovendien aan dat hun inkomsten in 2013 zijn gestegen ten opzichte van 2012. Voor 40 procent gaat het dan om een stijging van 25 procent of meer. Wel liggen de inkomsten van affiliates nog steeds vrij ver uiteen:

Het lijkt er dus op dat 2013 een succesvol jaar was voor veel Nederlandse affiliates. Niet geheel verrassend is dan ook het feit dat affiliates zeer positieve verwachtingen hebben voor hun inkomsten in 2014. 93,5 procent van de deelnemende affiliates verwacht dit jaar een groei van hun inkomsten. Hiermee zijn affiliates nog optimistischer gestemd dan afgelopen jaar. De meeste inkomsten worden, net als voorgaande jaren, behaald in de branche Vakantie & Reizen, opvallend gevolgd door Financiën & Verzekeringen - deze branche lijkt bezig te zijn met een inhaalslag op internet. Steeds meer verzekeraars bieden de mogelijkheid om direct online een verzekering af te sluiten. Zo wordt al meer dan driekwart van de zorgverzekeringen uiteindelijk online afgesloten (bron: GFK/ Thuiswinkel.org). Vergelijkingssites hebben hierin een belangrijk aandeel. Fashion maakt de top drie compleet:

Internationaal
Affiliatemarketing kent geen grenzen. Dankzij het internationale bereik van de Nederlandse affiliatenetwerken is het als affiliate bovendien vrij eenvoudig om de stap naar het buitenland te maken. Veel succesvolle Nederlandse affiliates gaan dan ook op zoek naar internationaal succes. 34 procent van de deelnemende affiliates is momenteel actief in het buitenland; een lichte stijging van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Buurlanden België en Duitsland zijn veruit het meest populair. Daarnaast zijn ook Groot-Brittannië, Frankrijk en de Verenigde Staten geliefde landen bij de deelnemende affiliates. Opkomende landen qua populariteit zijn Polen en Turkije:

Mobiel
Uit de resultaten van vorig jaar bleek dat veel affiliatewebsites nog niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers. Slechts 19,1 procent van de deelnemende affiliates had zijn website(s) geoptimaliseerd voor mobiel. Inmiddels is dit aandeel gestegen naar 29,1 procent. Ondanks het feit dat affiliates in 2013 wel geïnvesteerd lijken te hebben in mobiel, liggen hier nog steeds grote kansen voor veel affiliates. De netwerken hebben afgelopen jaar ook niet stil gezeten; er zijn inmiddels diverse tracking-oplossingen beschikbaar voor mobiele websites en apps. Een uitdaging voor netwerken ligt er met name op het gebied van multi-device tracking. Daarnaast is de verdere groei van het aandeel mobiele verkopen via affiliates sterk afhankelijk van adverteerders.

Affiliatenetwerken
De top drie affiliatenetwerken blijft ongewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren, met op de eerste positie Daisycon/Paxz, gevolgd door TradeTracker en Zanox-M4N op een gedeelde tweede plek. TradeTracker en Zanox-M4N winnen beide iets in aandeel ten opzichte van 2012. Verder zien we weinig verschuivingen in het aandeel van de verschillende affiliatenetwerken. De affiliates kregen dit jaar ook de vraag bij welk netwerk ze de meeste omzet behalen. Opvallend is dat hierbij TradeTracker op één staat, met een miniem verschil gevolgd door Daisycon/Paxz en Zanox-M4N. Net als vorig jaar is Daisycon volgens de deelnemende affiliates het voorkeursnetwerk, maar het verschil met nummer twee TradeTracker is slechts 2 procent. Affiliates van Daisycon zijn met name tevreden over de communicatie en uitbetaling van de commissie. TradeTracker komt vooral goed naar voren op het gebied van tracking en de affiliateomgeving.

Promotiemateriaal
Welk type promotiemateriaal heeft de voorkeur van affiliates? Uit de resultaten blijkt dat tekstlinks veruit het meest populair zijn, gevolgd door productfeeds en GIF-banners. In vergelijking met vorig jaar is te zien dat productfeeds winnen aan populariteit bij affiliates, dit geldt ook voor html-banners. De meeste affiliates (61,2 procent) zijn tevreden over het promotiemateriaal. Uit de suggesties voor het promotiemateriaal komt naar voren dat met name de kwaliteit van de productfeeds nog verbeterd kan worden. Daarnaast vinden affiliates het belangrijk dat het promotiemateriaal actueel is; ze komen nu vaak nog oud materiaal tegen. Tot slot hechten affiliates ook veel waarde aan de mogelijkheid om deep links te kunnen maken.

Keuzefactoren
De drie belangrijkste keuzefactoren voor affiliates om een affiliateprogramma te gaan promoten zijn: de commissie (70 procent), relevantie met de websites (63,6 procent) en de merkbekendheid (39,4 procent). Opvallend is dat affiliates nu meer belang lijken te hechten aan de relatie met het netwerk/de adverteerder dan vorig jaar: 35,9 procent tegenover 19,5 procent. Verder zijn er nauwelijks wijzigingen in de keuzefactoren ten opzichte van vorig jaar. Uit de resultaten blijkt verder dat affiliates nog steeds gevoelig zijn voor incentives (79,4 procent) en met name voor extra commissie (65,1 procent). Affiliates lijken dit jaar iets minder geïnteresseerd te zijn in uitstapjes en reizen: 4,5 procent ten opzichte van 7,1 procent vorig jaar. Een aantrekkelijke commissie vanaf het begin blijft voor adverteerders het belangrijkste middel om affiliates aan te trekken tot het affiliateprogramma. Daarnaast komt uit de suggesties van de deelnemende affiliates naar voren dat zij ook interesse hebben in speciale aanbiedingen voor de bezoekers van hun website.

Conclusie
De Nederlandse affiliates zijn zeer optimistisch het nieuwe jaar gestart. Een groot merendeel van de affiliates verwacht een groei van hun inkomsten. Het optimisme lijkt voort te komen uit een succesvol 2013, waarin de meerderheid van de deelnemende affiliates hun inkomsten zag stijgen ten opzichte van 2012. In de enquête zijn opnieuw verrassend veel nieuwe affiliates vertegenwoordigd, bijna een kwart (22,1 procent) van de affiliates is sinds 2013 actief. Opvallend is verder de lichte groei met betrekking tot affiliateactiviteiten in het buitenland. Buurlanden België en Duitsland zijn hierbij veruit het populairst. Affiliates lijken afgelopen jaar geïnvesteerd te hebben in het optimaliseren van hun website(s) voor mobiel, gebaseerd op een stijging in het aantal geoptimaliseerde websites van 19,1 naar 29,1 procent. Gezien de verwachte verdere groei van het aantal online aankopen via mobiel liggen hier voor veel affiliates nog kansen. Steeds meer affiliates werken met productfeeds, maar de kwaliteit van de aangeboden productfeeds blijkt nog niet altijd optimaal te zijn. Hier valt voor zowel adverteerders als netwerken nog de nodige winst te behalen.

Stéphanie Menger is internetmarketeer bij Yonego bv.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2014.