Twinkle | Digital Commerce

Aanhaken op het WK

2017-05-27
180101

Webwinkels worden graag gevonden op populaire zoektermen, woorden, producten en merknamen. Hoever mag u gaan met het gebruik van merknamen? Vooral met het WK Voetbal in het vooruitzicht is het belangrijk de grenzen te kennen.
  
Tekst: Charlotte Meindersma


De wereldkampioenschappen komen er weer aan, behalve het WK Voetbal in Brazilië ook het WK Hockey in eigen land. Hoewel wij deze kampioenschappen misschien ervaren als iets ‘van ons’, komen er heel veel rechten van anderen bij kijken.

FIFA, WK 2014 en Brazil 2014
Het WK Voetbal wordt georganiseerd door de FIFA. De wereldvoetbalbond heeft meerdere merken geregistreerd, waar u niet zomaar op in kunt haken. Bijvoorbeeld het woord FIFA zelf, maar bijvoorbeeld ook WK 2014 en Brazil 2014. Webwinkeliers die geen uitspraak bij de rechter willen uitlokken, doen er goed aan deze woorden niet zomaar te gebruiken als ze geen officiële sponsor zijn. Dat geldt uiteraard ook voor de beeldmerken die geregistreerd zijn.

Merknamen gebruiken
In het gewone taalgebruik mag u een merk of merknaam w
él gebruiken. In een artikel of een blog-post de woorden gebruiken ter aanduiding van het event is geen probleem. Bij productomschrijvingen is het al een stuk lastiger. Verkoopt u officiële merchandise? Dan is er geen probleem. Gebruik in het andere geval vooral meer algemene woorden als wereldkampioenschap en voetbal, Brazilië, Oranje, elftal, maar dus niet de merken World Cup 2014, WK 2014 of Brazil 2014.

Nespresso-truc
Slimme ondernemers kunnen de
‘Nespresso-truc’ inzetten. U heeft misschien wel eens een doos koffiecupjes gezien met de tekst ‘geschikt voor Nespressomachines’? Dit staat juist op de doosjes van concurrerende koffieverkopers, om duidelijk te maken dat de fabrikant niet aan Nespresso gelieerd is. Zeggen dat een bepaald oranje t-shirt zeer geschikt is om aan te hebben tijdens het kijken van het WK 2014 of iets dergelijks, moet mijns inziens dan ook kunnen.

AdWords en campagnes
De ‘Nespresso-truc’ werkt helaas niet bij AdWords en online campagnes. Dat heeft de rechter inmiddels meerdere malen duidelijk gemaakt. Als u de merkproducten niet verkoopt, mag u de merknamen ook niet in de campagnes gebruiken. Dit kan namelijk zorgen voor misleiding van de consument. Hier is nog wel enige nuance in aan te brengen, maar die grens is zo vreselijk dun, dat ik het u niet aan zou willen raden om het uit te proberen. Hetzelfde geldt dus voor andere online campagnes. Per saldo is daarbij het doel en idee dat de consument door de advertentie of campagne niet misleid mag worden en niet mag denken dat hij officiële producten in de webwinkel kan krijgen, terwijl daar geen sprake van is.

Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.