Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Discovered, PosterCandy en Thuisinglas.nl

2017-11-08
180101

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Gijsbert van der Steen startte een wereldwijde marktplaats voor handgemaakte producten, Myriam Koning gelooft in social media fotocollages en Hans Cornelissen ziet brood in de online verkoop van glas.
 
Tekst: Danielle Scheffer
 
Discovered: 'In elke Ikea-kast minstens één van onze producten
Een miljard mensen op de wereld proberen een bestaan op te bouwen met het maken van handgemaakte producten. Daarnaast zijn steeds meer consumenten bewust bezig met wat ze kopen; zij willen steeds vaker een uniek product. Discovered.us wil de wereldwijde marktplaats zijn die deze vraag en aanbod bij elkaar brengt.

‘Wij zijn Discovered gestart om artisans & designers in opkomende markten middelen te bieden om zaken te kunnen doen. We zijn live sinds mei 2014. Spannend, klanten uit de hele wereld in je winkel’, vertelt ceo Gijsbert van der Sleen. ‘Voor consumenten zijn wij de marktplaats voor handgemaakte producten uit opkomende markten. Wij bieden een social shopping ervaring in een modern jasje. Voor verkopers zijn wij een makkelijke manier om online in contact te komen met een wereldwijd publiek.’ Discovered is een community. De handgemaakte producten hebben een uniek verhaal. Door die producten te kopen zorg je voor een positieve impact. ‘Dat is een verhaal dat je graag deelt. Wij zetten daarom onze community in om anderen uit te nodigen. Daarnaast benaderen we bloggers en maken we gebruik van online marketing.’ De doelstelling van het bedrijf is om zoveel mogelijk impact te hebben. De potentie is enorm. ‘Onderling zeggen we wel eens dat het onze ambitie is om in elke Ikea-kast minstens één van onze producten te hebben.’ Discovered wil dit jaar de basis leggen. Het heeft nu 1.400 producten uit zeven landen en is lokaal actief in India & Mexico. Eind van het jaar wil het 10.000 producten online hebben en ook in Indonesië een team. ‘Volgend jaar groeien we naar producten uit twaalf landen’, zegt Van der Sleen.

____________________

PosterCandy: 'Op de grootste PosterCandy kunnen 386 foto's'

Wat doe je tegenwoordig met al je foto’s? Je maakt wel eens een fotoalbum, zet er wat op social media of vergroot een foto uit. Voor de rest staan ze op je telefoon of computer en zie je ze niet meer terug. Met PosterCandy maak je een social media fotocollage; je persoonlijke kunstwerk voor aan de muur.

Medeoprichtster Myriam Koning wilde al langer graag voor zichzelf beginnen. Toen haar vriend Frank Beekwilder met het idee voor PosterCandy kwam, was ze meteen enthousiast: ‘Ik besefte hoe weinig ik zelf met mijn foto’s deed en hoe jammer dat is. Ik vind het een mooi, positief product om aan te werken.’ Sinds november 2013 is de shop live. Het innovatieve van PosterCandy is volgens Koning de koppeling met Facebook en Instagram. ‘En daarnaast kun je ook de foto’s van je computer gebruiken. Op de grootste PosterCandy kun je 386 foto’s kwijt.’ De foto’s worden afgedrukt op belicht en ontwikkeld fotopapier. ‘Zo hangen ze ook in een kunstgalerie.’ De oprichters gebruikten free publicity om naamsbekendheid te krijgen. Zo stonden ze in de Veronica gids, Viva, Cosmopolitan en verschillende dagbladen. ‘De grootste uitdaging is dat PosterCandy eigenlijk over een latente behoefte gaat. Mensen weten niet van het bestaan van een social media fotocollage af. Nu richten we ons op online marketing: seo optimalisatie en sea. Affiliatemarketing staat ook nog op ons lijstje. Daarnaast proberen wij ons te onderscheiden door storytelling. We hebben een persoonlijke benadering.’ Koning ziet de toekomst vol vertrouwen: ‘Over een jaar draaien we met gezonde winst.’ En daarna willen ze uitbreiden in Europa. Een tip voor andere startende webwinkeliers? ‘Neem vandaag nog de eerste stap. Doe elke dag iets en je komt “vanzelf” dichterbij je doel.’
____________________

Thuisinglas: 'Advies wordt steeds belangrijker'
Hoe breng je via het web glas aan de man? Thuisinglas.nl brengt partijen bij elkaar. De franchiseformule is ‘een soort “Marktplaats en Werkspot” maar dan met vooraf geselecteerde partijen die professioneel en klantgericht werken’, aldus formulemanager Hans Cornelissen.
 
‘Afgelopen jaar hebben wij onze nieuwe webshop Thuisinglas.nl gepresenteerd. Voor ambachtelijke bedrijven zoals glas- en schildersbedrijven is het best lastig om goed gevonden te worden. Klanten zoeken op internet naar bijvoorbeeld een glazen deur en willen daarna geholpen worden door een vakman om de hoek. Via Thuisinglas geven wij de oriënterende klant veel informatie en alvast een prijsindicatie.’ Een eenvoudige bestelling zoals een geslepen spiegel of een koelkastplaatje kan direct besteld worden in de webshop. ‘Wij willen dat klanten ons makkelijk kunnen vinden, en we willen duidelijke informatie geven. Voor consumenten zijn veel mogelijkheden met glas relatief onbekend. Advies wordt steeds belangrijker. Als je aanbiedt wat de klant vraagt, doe je hem tekort! Een eigentijds glasbedrijf verdiept zich vooraf in de wensen van de klant’, vindt Cornelissen. Klanten kunnen online een prijsindicatie krijgen zonder verplichtingen. De webwinkel is ondersteunend. ‘Ons persoonlijke en deskundige advies moet de klant overtuigen om bij ons te kopen.’ Het innovatieve van de website zit hem volgens de formulemanager in ‘de heldere en uitgebreide informatie en het meest uitgebreide glasprogramma: van koelkastplaatje tot een glazen trap, een glazen balustrade of beloopbaar glas. Met glas kun je veel energie besparen maar ook ruimte creëren en op donkere plaatsen voor daglichtoplossingen zorgen. We zorgen dat de website gevonden wordt door zoekoptimalisatie en ondersteunen ’m vaak met een Adwards campagne. De logistiek en distributie gebeurt regionaal via onze deelnemers. Wij zitten al het ware bij de klant om de hoek.‘ Logisch. Glas moet nu eenmaal vaak gemonteerd of geplaatst worden.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2014.