Twinkle | Digital Commerce

ACM jaagt op webwinkels: 5 tips om géén boete te krijgen

2017-11-11
180101

Afgelopen juni traden nieuwe regels in werking die webshoppers op Europees niveau moeten beschermen. Maarten Braun en Maaike Lassche van ICTRecht schreven al over opvallende wijzigingen en lacunes. Deze keer gaan ze in op de toezichthouder, die zijn tanden laat zien.
  
Tekst: Maarten Braun en Maaike Lassche

Webwinkeliers opgelet: de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) gaat de de nieuwe consumentenwet handhaven. Aanleiding is onder meer het onderzoek dat de Consumentenbond onlangs heeft gedaan onder 211 webwinkels.

De Consumentenbond bestelde bij de webwinkels producten en retourneerde deze binnen de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen. Het is de bedoeling dat de webwinkelier vervolgens het aankoopbedrag plus de verzendkosten van de heenzending zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding terugstort. Dit geldt overigens alleen als de consument de gehele bestelling retourneert. Dit alles lijkt echter niet voor iedere webwinkel de praktijk.

Maar liefst 65 webwinkels betaalden niet binnen de wettelijke termijn van 14 dagen terug. Van 15 webwinkels hoeft de consument in het geheel geen geld terug te verwachten. Soms kreeg men geen geld terug maar slechts een tegoed. Allemaal niet de bedoeling.

De ACM opent nu dan ook de jacht op webwinkels, en dan vooral de webwinkels in de modebranche. De reden is dat in deze branche veelvuldig producten worden geretourneerd. Webwinkeliers kunnen van de ACM een last onder dwangsom of een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding krijgen.

Waar moet u op letten?
Waar moet u nu op letten om ervoor te zorgen dat u wél voldoet aan de huidige wet?

  1. de webwinkel moet de consument die zijn aankoop ontbindt binnen 14 dagen zijn geld terug betalen;
  2. de webwinkel moet álle betalingen die hij van de consument heeft ontvangen terug betalen, dus ook de eventueel betaalde bezorg- en andere bijkomende kosten. Op de website mag dus niet worden vermeld dat alleen het aankoopbedrag wordt terugbetaald;
  3. de kosten voor het terugsturen komen voor rekening van de consument als dit ten minste vooraf is gemeld;
  4. de webwinkel moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald. Zo mag de webwinkel alleen een tegoedbon geven als de consument met een tegoedbon heeft betaald;
  5. de webwinkel moet consumenten op zijn website duidelijk en juist informeren over deze regels.

Maarten Braun en Maaike Lassche zijn beide juridisch adviseur bij ICTRecht. Dit is het zevende deel van een serie over de nieuwe ‘consumentenwet’. In het vorige artikel schreven Braun en Lassche over de houdbaarheid van de wet omtrent bederfelijke waar. Daarvoor behandelden zij respectievelijk de hygiëne-uitzondering op het herroepingsrecht, de zin en onzin van bestellen met betaalverplichting, de vraag wanneer het herroepingsrecht precies ingaat, de terugbetaalplicht voordat een retourartikel binnen is en het herroepingsrecht bij tijdschriftabonnementen.