Twinkle | Digital Commerce

7 quotes van Jurjen Jongejan over conversieoptimalisatie

2017-05-27
180101
  • 2:12

Jurjen Jongejan, senior consultant conversieoptimalisatie bij ISM eCompany, bracht onlangs een boek uit over zijn vakgebied: ‘Meer omzet met je webshop, in 4 stappen naar een hogere conversie’. Op de Multichannel Conference vertelde hij over zijn adviespraktijk. 7 van zijn uitspraken op een rij:
 

  1. ‘Er gaat veel te veel geld naar traffic’
    Jongejan vind dat webwinkeleigenaren te veel geld uitgeven om beter gevonden te worden, heeft u ook in dit uitgebreide Twinkle-artikel over conversiekillers kunnen lezen. Het rendement van de marketingeuro kan omhoog als ze die niet aan advertenties, maar aan de verbetering van hun eigen website besteden. ‘Conversieoptimalisatie maakt het verschil'.
     
  2. ‘Mensen vinden buttons eng’
    Jongejan wees erop dat consumenten graag weten wat er gebeurt als ze op een (bestel)knop drukken. Extra informatie bij zo’n button kan webshoppers geruststelling bieden en hen over de drempel helpen, zoals Bol.com dat doet:

  1. ‘Hak uw data in mootjes, vergelijk het maar met Jamie Oliver’
    Kijk naar hoe uw webwinkel scoort (key performance indicators) onder verschillende doelgroepen, in verschillende landen, op verschillende devices et cetera. Hoe specifieker, hoe beter u kunt sturen volgens Jongejan.
     
  2. ‘Mensen kopen geen eigenschappen, maar voordelen’
    Bij het doen van een serieuze aankoop zien webshoppers graag concreet welke voordelen een bepaald product heeft (bijvoorbeeld: ‘in hoogte verstelbaar’). Dat werkt beter dan het noemen van technische specificaties waarvan consumenten maar moeilijk chocola kunnen maken.
     
  3. ‘Als je obstakels in de customer journey kunt wegnemen, schiet je conversie door het dak’
    Er is te veel aandacht voor webwinkeldesign, vindt Jongejan. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar het is belangrijker te werken aan wat de conversieoptimalist de ‘unieke waardepropositie’ noemt: dat wat consumenten willen, u kunt bieden en uw concurrenten niet. Die propositie komt niet uit de verf als obstakels, bijvoorbeeld op het gebied van techniek, usability, emotie of intuïtie in de weg staan.
     
  4. ‘Een webshop is een laboratorium’
    Webwinkels bieden bij uitstek mogelijkheden om te (A/B)testen en te optimaliseren. ‘Van de 10 A/B tests moeten er 4 slagen (een significant verschil opleveren, red.), hebben we ons bij ISM eCompany ten doel gesteld. Gelukkig liggen we aardig op schema.’ Jongejan deelde nog enkele do’s & don’ts over testen: doe het niet op alle devices tegelijk, laat tests minimaal 1 week en maximaal 4 weken duren en stop niet als eenmaal significantie is bereikt (zie ook dit betoog). ‘Minimaal 350 conversies per variant’, deelde Jongejan tenslotte de richtlijn van zijn bureau.
     
  5. ‘Het heeft geen zin om met testen te beginnen als u nog nooit echt naar uw statistieken heeft gekeken.’
    Klinkt leuk, A/B testen, maar eerst moet een webwinkelier weten hoe hij digitaal presteert. Jongejan: ‘Zomaar beginnen met testen is zonde van uw geld.’