Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Chickies & Binkies

2017-05-27
180101

Webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze keer: Chickies & Binkies.
 
Tekst: Mark Verduijn / Beeld: Twinkle/BBP Media

Wie is Chickies & Binkies?
Chickies & Binkies is een webwinkel in lifestyle baby- en kinderkleding. Het assortiment bestaat uit surf-, ski- en snowboardmerken als Barts, Quiksilver, Roxy, Reef, Protest, Burton en The North Face. In februari 2015 is Chickies en Binkies overgenomen door Annalies Bouma en haar man Wietse de Wit, omdat de oud-eigenaresse het niet langer met haar baan kon combineren. De kersverse e-commerce ondernemers gooiden het design op de schop. De nieuwe webwinkel ging op 1 mei live.

Waarom een nieuwe website?
Bij de ondertekening van de overname was het voor De Wit al duidelijk dat er het één en ander moest gebeuren aan de webwinkel. Zo was de Magento-applicatie verre van up-to-date, stond social media stil en miste de shop een eigentijds design. Werk aan de (web)winkel dus.

De Wit: ‘Het assortiment bestaat uit luxe merken. Het design van de webwinkel moet dan dezelfde luxe uitstralen. Bovendien wilden we een design dat past bij de uitstraling van stoere, coole kids.’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er ook functionaliteiten aan toegevoegd?
De hele Magento-installatie is geüpgraded naar de meest recente versie. Het bestelproces is aangepast naar een one page checkout in plaats van meerdere stappen. De zoekfunctie geeft de bezoekers nu tijdens het typen suggesties en het reviewsysteem van KiyOh en een blog zijn geïntegreerd. Verder is de structuur van de site opnieuw opgebouwd. ‘Deze is nu gebruiksvriendelijker en beter ingericht voor zoekmachineoptimalisatie’, zegt De Wit. Het design is volledig responsive voor desktop, tablet en smartphone.

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
‘Dat is lastig aan te geven. Er waren de laatste tijd nauwelijks activiteiten meer onder het beheer van de vorige eigenaresse. Dat veroorzaakte een terugloop aan bezoekers en klanten. Daar hebben wij nu mee te maken. Naast een nieuwe webwinkel is de collectie anders dan voorheen. Het assortiment is momenteel bovendien nog niet compleet. Voor de kleding moet je op tijd zijn met de seizoensinkoop. De zomercollectie is daarom niet zo uitgebreid als we hadden gehoopt.’

Is de website extern of intern ontwikkeld?
De website is geheel extern ontwikkeld door Friks Web & Marketing uit Leeuwarden. ‘Friks was al in beeld vóór de overname, samen met een andere partij’, aldus De Wit. ‘Uiteindelijk hebben voor Friks gekozen omdat we in het concept van webwinkel-blog meer commerciële mogelijkheden zagen dan in het concept blog-webwinkel. Ook hebben we een goede klik met de mensen daar. Friks adviseerde ons hoe een webwinkel te starten, was verantwoordelijk voor design en realisatie en deed het development. Op dit moment helpen ze ons op weg met online marketing. Het logo en de huisstijl hadden we al laten ontwerpen.’

De webwinkel ging 1 mei live. ‘Precies de datum die we hadden gepland.’ De gehele doorlooptijd voor het redesign was ongeveer drie maanden.

Is het geplande budget overschreden?
Voor het gehele traject met ontwikkelpartner Friks was vooraf een projectprijs afgesproken. Toch was er wel een kleine budgetoverschrijding. De Wit: ‘Gaandeweg loop je tegen extra wensen en behoeften aan. We hebben dat weten te beperken tot de kosten voor een enkele Magento-plugin.

Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘De acceptatie dat bij livegang alles wel goed is, maar nog niet perfect. Tijdsdruk speelde een belangrijke rol; we hadden een zomercollectie op voorraad die we graag wilden presenteren in de nieuwe webwinkel. Zo kon het gebeuren dat er in de eerste weken nog wat kinderziektes in de site zaten.’

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
‘We hebben onze aandacht al grotendeels op het komende winterseizoen gevestigd. De focus van onze winkelpropositie ligt - hoewel we ook beachwear verkopen - op de wintersport. De komende periode werken we hard aan onze naamsbekendheid. Daarvoor willen we zowel off- als online kanalen gebruiken. Het verdubbelen van het vaste klantenbestand is bijvoorbeeld een concrete doelstelling. Verder gaan we actief op zoek naar samenwerkingsverbanden met andere webwinkels die dezelfde doelgroep hebben. Dat kan beginnen met het plaatsen van advertenties op elkaars websites. Maar kan ook op termijn betekenen dat je samen aanschuift bij een logistieke partner.’

Oude homepage:



Nieuwe homepage:

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2015.