Twinkle | Digital Commerce

Throwback Twinkle: ‘Ik heb thuis niet eens een printer’

2017-05-27
180101

Twinkle is 10 geworden! In de online rubriek ‘Throwback Twinkle’ vindt u opmerkelijke artikelen uit het archief terug. Deze keer een interview met Gerben Kreuning, directeur-eigenaar van 123inkt.nl, in het voorjaar van 2011. Hij snapt niet waar al die Nederlanders zijn producten toch voor nodig hebben.

123inkt.nl werd op het Thuiswinkel Awards Gala van 2010 uitgeroepen tot ‘beste webwinkel’ volgens het Nederlands publiek. ‘Het team is zo goed’, spreekt Kreuning zijn waardering uit over de medewerkers als Twinkle op bezoek komt.

De directeur-eigenaar noemt 123inkt.nl een prijsvechter met een service die je niet van een prijsvechter verwacht: ‘We zijn een soort Ryanair met de service van KLM Business Class. De prijzen kunnen we zo laag houden omdat we heel groot inkopen. Wat de service betreft gaan we soms zo ver dat iemand van ons in de auto stapt om een pakketje bij de klant te brengen.’

Het hele interview vindt u hieronder terug:
 

123INKT.NL SCOORT MET LAGE PRIJZEN EN HOGE VOORRAAD



Concurrenten en fabrikanten zijn niet blij met de prijsvechter, maar de consumenten des te meer. De omzet van 123inkt.nl groeit met grote sprongen. Directeur-eigenaar Gerben Kreuning: ‘Ik snap echt niet waar die mensen zoveel toners en cartridges voor nodig hebben.’

De Nederlandse consument kiest 123inkt.nl al jaren achtereen als Beste Webwinkel in de categorie Computer, hard- & software bij de Nationale Thuiswinkel Awards. Met als kroon op het werk de overall publieksprijs Beste Webwinkel van Nederland 2010.

Tekst: Marieke Verdonk | Beeld: Thomas Fasting

Veertien panden heeft hij op het bedrijventerrein. Allemaal vol met printer supplies. De panden zijn voorzien van dubbele wanden, dubbele deuren, extra sloten en een alarminstallatie. Gerben Kreuning heeft de aanpassingen laten doen nadat er een aantal maanden geleden bij een inbraak voor 130.000 euro spullen was gestolen. ‘Alleen de originele inktcartridges en toners vertegenwoordigen al een waarde van meer dan vier miljoen euro’, zegt de eigenaar-directeur van 123inkt.nl. ‘Dus een goede beveiliging is geen overbodige luxe.’ Die 130.000 euro is hij kwijt, want van verzekeraars moet Kreuning niets hebben. Een eigenzinnige man in een eigenzinnig bedrijf.

570.000 klanten
123inkt.nl is een prijsvechter met een service die je niet van een prijsvechter verwacht, zegt Kreuning. ‘We zijn een soort Ryanair met de service van KLM Business Class. De prijzen kunnen we zo laag houden omdat we heel groot inkopen. Wat de service betreft gaan we soms zo ver dat iemand van ons in de auto stapt om een pakketje bij de klant te brengen.’ Dat laatste komt niet elke dag voor, erkent Kreuning, maar ligt de fout bij 123inkt.nl dan is hem er alles aan gelegen om de klant tevreden te stellen. Want die is koning, maar wel tot op zekere hoogte. ‘Als een klant onredelijk is en mijn personeel uitscheldt, dan is het snel bekeken. Dan zeggen we gewoon: jij mág niet meer bij ons bestellen.’ Kreuning kijkt er trots bij: ‘Dat vind ik wel stoer, eigenlijk. Met een database van 570.000 klanten kunnen we ons zulke stappen veroorloven.’

Kreuning begon eind jaren ’90 met de verkoop van software en cd’s op computerbeurzen. Totdat iemand op zo’n beurs hem kwam vertellen dat zijn handel in inktcartridges zo goed liep. ‘Dat was een goeie tip’, lacht Kreuning. ‘Die ben ik meteen gaan inkopen en dat liep inderdaad lekker.’ De stap naar internet zette hij in 2000. Van de drie computerbeurzen was er al één afgevallen en Kreuning voelde zich te kwetsbaar, daarbij kreeg hij allerlei verplichtingen opgelegd waaraan hij niet wilde voldoen. ‘De naam 123inkt.nl hebben we gekozen vanwege de associatie met “snel”: je hebt 1, 2, 3 je inkt. Tegenwoordig heb je zelfs als je voor tienen ‘s avonds bestelt de spullen de volgende dag al in huis. Het nadeel is dat sommige mensen bij 'inkt' denken aan het navullen van cartridges. Puur voor de naamsbekendheid en om te laten zien dat we geen inktnavulbedrijf zijn, gaan we daarom dit jaar nieuwe campagnes voeren via diverse media om onze naam en producten nog beter uit te leggen. Het 123inkt-huismerk bestaat namelijk uit volledig nieuwe en hoogwaardige gerecyclede cartridges.’

Inkoopstrategie
Hoewel de consument misschien verkeerde associaties heeft bij de naam 123inkt.nl, gaat het het bedrijf aardig voor de wind. In 2010 is de omzet met 53 procent gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. Er is voor 43 miljoen euro aan printertoebehoren over de toonbank gegaan. De groei wijt Kreuning naast de mond-tot-mondreclame en de AdWords-campagne aan de extreem lage prijzen die 123inkt.nl begin vorig jaar heeft doorgevoerd. ‘We werken met verschillende distributeurs die bij de fabrikanten inkopen’, legt Kreuning uit. ‘Met het volume waarmee wij inkopen, komen die distributeurs gemakkelijk aan de targets die de fabrikanten stellen en op basis waarvan ze bonussen uitkeren. Een deel van die bonus komt weer bij ons terug, waardoor wij de prijzen weer kunnen verlagen. Het is gewoon een goede inkoopstrategie.’ Een strategie waar de concurrent niet blij van wordt, weet Kreuning. ‘Die zeuren bij de distributeurs dat wij te lage prijzen voeren. Als zij zo hun zwakte tonen, is dat voor mij een reden om de prijzen nog meer te verlagen. Er zijn nu zelfs concurrenten die bij ons inkopen. Tja, als ze het niet bij kunnen benen, moeten ze maar wat anders gaan doen.’

Een ander deel van de succesformule is de enorme voorraad. Kreuning: ‘We hebben alles. 98 procent van de bestellingen kunnen we uit voorraad leveren. Dat moet ook, want een toner of inktcartridge is bij uitstek een product dat je het liefst nog dezelfde dag in huis hebt. De meeste mensen gaan pas bestellen als de printer al drie weken aangeeft dat de cartridges vervangen moeten worden.’ Als binnen drie maanden drie klanten een bepaald product hebben besteld dan wordt het op voorraad genomen. De grote merken zijn niet blij met 123inkt.nl, zegt Kreuning. ‘We prijzen natuurlijk ons huismerk aan, we gaan met de prijzen aan de haal. Een tijd geleden kreeg ik drie man van een grote producent op bezoek, strak in het pak. Ik trok toen expres geen 'nette' kleren aan en nam mijn hond mee naar de zaak. Ik geef daarmee de indruk: ik heb niets van je nodig. Dan nemen ze je serieuzer. En ik moet wel lachen als ze vertrekken met hun pak onder de hondenharen.’

Meer programmeurs
Kreuning staat er zelf van te kijken hoe hij met één product zo groot kon worden. ‘Ik heb thuis niet eens een printer. Ik snap echt niet waar die mensen zoveel toners en cartridges voor nodig hebben. En het is ook nog ‘ns een heel saai product. Je kunt er niet leuk mee voor de dag komen in advertenties of commercials. Onze homepage is puur informatief, om vertrouwen te wekken, maar ook omdat ik geen idee heb wat ik er anders op moet zetten.’

Het bedrijf zou nog veel harder groeien als ze meer goede programmeurs zouden hebben. Kreuning: ‘We hebben veel ideeën, maar slechts drie man voor het programmeren. Het is op dit moment onmogelijk om goede ict’ers te vinden.’ Hij heeft misschien niet genoeg ict’ers, maar wel een team dat hij volledig vertrouwt. ‘Het team is zo goed. In 2008 ben ik gescheiden en heb ik een half jaar niet gewerkt. Toen ik terugkwam was het duidelijk dat ik gemist kan worden. Het is misschien iets minder creatief, de groei is minder, maar het gaat prima. Daarom werk ik nu nog maar drie dagen in de week. En in de zomer wil ik bijna niet meer werken. Je moet van het leven genieten. Iedereen is maar aan het werk, legt de lat steeds hoger, wil belangrijker zijn, meer geld. Laat mij maar lekker simpel blijven. Ik ben 41 en ben trots op wat ik heb opgebouwd.’ 

____________________

Over 123inkt.nl
Met zo’n 570.000 klanten is 123inkt.nl marktleider op het gebied van online-verkoop van inktcartridges, toners en fotopapier. Afgelopen jaar gingen er bij de webwinkel meer dan 500.000 pakketjes de deur uit, wat resulteerde in een omzet van 43 miljoen euro. Er werken ongeveer
50 mensen bij 123inkt.nl. Alle software voor de webwinkel en logistiek is in-house ontwikkeld. ‘Dat is veel werk en duur, maar je kunt snel aanpassingen maken en je bent niet afhankelijk van anderen’, aldus 123inkt.nl-directeur Gerben Kreuning. In 2008, 2009 en 2010* is 123inkt.nl door consumenten verkozen tot Beste Webwinkel in de categorie Computer, hard- & software bij de Nationale Thuiswinkel Awards. Daarnaast was 123inkt.nl in 2010 de winnaar van de overall publieksprijs Beste Webwinkel van Nederland 2010. ‘Helaas is dit jaar de overall publieksprijs afgeschaft’, zegt Kreuning. ‘Ik had de titel graag geprolongeerd
.’
____________________
 
Lees ook: