Twinkle | Digital Commerce

Smulderstextiel.nl: 'Afhalen kan ook bij de marktkraam'

2017-11-08
180101

Hij startte als student in de serre van zijn ouderlijk huis met het bouwen van een webwinkel voor het bedtextielbedrijf van zijn familie. Inmiddels staat Mitch Smulders als vertegenwoordiger van de vierde generatie aan het hoofd van Smulderstextiel.nl, dat online nu als belangrijkste afzetkanaal heeft.

Tekst: Marit Smits

Familiebedrijf Smulderstextiel.nl gaat al vier generaties mee. Hoe is de switch van een offline onderneming naar een vooral online bedrijf verlopen?
‘Mijn familie startte dit bedrijf in 1927 in Eindhoven onder de naam De Drijvende Concurrent. Destijds reed mijn opa met een bakfiets langs de deuren om het textiel te verkopen. Later, toen mijn vader en oom het roer overnamen, kregen we een plek op verschillende markten in Nederland en zelfs in het buitenland. In 2006 bouwde ik als student aan een webwinkel voor het bedrijf, die nu voor de meeste inkomsten zorgt. Daarnaast hebben we een fysieke winkel in Goes en staat mijn neef Martin Smulders nog vier dagen in de week op markten in Zeeland en Zuid-Holland.’

Hoe zijn de winkel in Goes en de marktkraam verbonden met Smulderstextiel.nl?
‘We hebben de marktkraam behouden, omdat daar onze roots liggen. Ook hebben we op locatie inmiddels een flinke klantenkring opgebouwd. Dit zijn mensen die zich al lange tijd vertrouwd voelen met ons en onze producten. We staan al zestig jaar op de markt, dat wil je niet afstoten. De winkel in Goes is daarnaast bedoeld om onze regionale zichtbaarheid te vergroten. We adverteren sinds najaar 2015 veel op radio en tv [bij onder meer Chantal Blijft Slapen, Ik Hou Van Holland, Carlo’s TV Café en Utopia, red.] om landelijk onder de aandacht te komen bij consumenten. Heb je een dekbedovertrek nodig, dan moet je automatisch aan Smulderstextiel.nl denken. De stenen winkel is een plek om de producten te bekijken en dient als afhaalpunt voor online orders. Afhalen kan ook bij de marktkraam - al is dat echt voor regionale klanten - en in ons bedrijfspand in Kapelle. Na 55 jaar werken vanuit Kloetinge, zijn we onlangs naar deze Zeeuwse plaats verhuisd. Ons vorige pand was gewoonweg te klein geworden. In Kapelle hebben we in totaal 5.000 vierkante meter, dat is ruim vijf keer zo groot als het oude onderkomen. Hier hebben we ruim 12.000 verschillende artikelen op voorraad liggen.’

Wat is jullie sterkste punt?
‘We zijn een echte kennishouder. We proberen de kennis die mijn familie opgedaan heeft over onze producten en manier van verkopen over te brengen op de 35 medewerkers. We zijn de grootste in bedtextiel in Nederland. Deze specialisatie is ook hetgeen waarin wij verschillen van een enorme webwinkel als Wehkamp. Die heeft wonen als een apart thema, naast kleding. Wij hebben meer kennis in huis en doen bovendien alles zelf vanuit ons kantoor en magazijn.’

Online is nu de grootste inkomstenbron van Smulderstextiel.nl. Hoe stond het anno 2015 met de zaken?
‘We hebben in 2015 zo’n 120.000 orders verwerkt en zagen de omzet met 60 procent stijgen. We hebben sinds de lancering van de webwinkel altijd een stijgende lijn in de opbrengsten gezien. Vorig jaar was de groei zelfs groter dan in 2014, toen de omzet met 50 procent steeg. Het afgelopen jaar hebben we wel behoorlijk geïnvesteerd in marketing. Dat krijg je met radio- en tv-commercials. Mede hierdoor is onze facebookpagina uitgebreid van 5.000 fans in september naar 17.000 fans in december. Ook bouwden we aan een nieuwe responsive webshop.’

We staan nu aan het begin van een nieuw jaar. Wat zijn jullie plannen?
‘We oriënteren ons nu op het openen van een fysieke showroom bij onze hoofdvestiging in Kapelle, naast de winkel in Goes. In die showroom wordt het tevens mogelijk om te kopen. Of we ook verder internationaal kijken? We zitten al in België, maar andere omliggende landen staan zeker op de wensenlijst. Er is alleen nog niets concreet. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden in het buitenland. Zo zijn de formaten van het beddengoed in andere landen anders dan hier. Daar moet je dan je ook je productaanbod op aan te passen. Verder willen we dit jaar onze goede service blijven voortzetten. Je moet waarmaken wat je belooft, is mijn motto. Dat slaat vooral op de levertijden. Als je zegt dat producten die vóór 23:00 uur besteld zijn, de volgende dag worden thuisbezorgd, dan moet je dat ook nakomen. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2016.