Twinkle | Digital Commerce

Zalando koppelt commerce werelden

2017-11-08
180101
  • 1:24

Zalando heeft meer prijsgegeven van de manier waarop het consumenten in de toekomst online en offline wil bedienen. Het Zalando Merchant Center fungeert hierbij als schakel voor de e-commerce service en local commerce dienst van de pure player.

Door de schakel te zijn tussen het magazijn en de winkels van partners zorgt Zalando ervoor dat zij hun klanten altijd kunnen bedienen. ‘We bedenken hoe we die win-winsituatie in voorraadbeheer creëren voor de klant’, aldus vp customer experience Christoph Lütke Schelhowe in een gesprek met Twinkle. ‘Klanten maakt het niet meer uit via welke kanalen zij winkelen, als zij maar snel aan de juiste items komen.’

Stromingen
De klant bestelt zijn artikelen digitaal via de webwinkel en mobiele applicatie van Zalando (e-commerce) of via de verzendapplicatie Zipcart (local commerce). Het schema hieronder laat de verschillende stromingen zien:

Pilot met Adidas
Zalando is inmiddels met verschillende pilots gestart in Berlijn. Partner Adidas speelt hierin een grote rol. De sportkledingketen heeft de offline voorraad van een Berlijnse winkel geïntegreerd in Zipcart, waardoor online winkelende consumenten hun orders nog dezelfde dag in huis kunnen hebben, bezorgd vanuit de fysieke winkel. Daarnaast staat Zalando via het partner programma in contact met het magazijn van zijn partner, van waaruit ook online orders worden bezorgd.

Feedback
Als de feedback op de pilots positief is, wordt het project ook buiten de grenzen van de Duitse hoofdstad getrokken. ‘Maar we willen eerst ervaren wat onze partners en consumenten van de dienst vinden’, aldus Lütke Schelhowe. ‘We want to bring everything together’.

Lees ook:
- Zalando: Fashion as a Service (2-6-2015)
- Zalando: van webshop naar platform (21-5-2015)