Twinkle | Digital Commerce

Fietsy.com: sightseeën zonder de massa

2017-05-27
180101
  • 1:41

Dagtochten op e-bikes voor een nieuwe generatie internationale toeristen. Fietsy.com biedt ze. De app is bedacht als creatieve oplossing om meer toeristen uit de grote stad naar de provincie te krijgen. ‘Ride like the Dutch! Without sweating too much’ is de slogan.

Tekst: Danielle Scheffer / Beeld: Twinkle/ BBP Media

Op een e-bike kom je een stuk verder dan op een gewone fiets, en via een route die uitgezet is door locals zie je eens wat anders dan uit het raampje van de touringcar. Creative digital agency Grrr ontwikkelde het project Fietsy, dat bestaat uit een netwerk van e-bike verhuurders, een website en een app. ‘Er zijn veel route-apps en veel fietsenverhuurders, wij brengen dat samen waarmee we de klant ontzorgen. Onze tone of voice en content sluit aan bij de wensen van de moderne Airbnb-toerist’, zegt creative director Rolf Coppens. De routes met namen als ‘I follow rivers’ en ‘Bunkers & Beaches’ worden gemaakt door locals, want Fietsy wil persoonlijke tips geven en onbekende plekken tonen. Het verdienmodel bestaat uit een fee op de fietsverhuur. Fietsy focust niet op functionaliteit, maar op eenvoud. Nieuwe functies staan er dan ook niet op stapel, de ontwerpers willen juist dat de app meer improvisatie toestaat: ‘Je moet echt je eigen weg kunnen gaan, waarbij de app anticipeert en adviseert.’

De publieke lancering staat gepland voor half juni, Fietsy.com is eigenlijk nog in de testfase. Toch won het concept al de eerste prijs in de Holland Call, een start-up innovatiecompetitie van de Nederlandse overheid, omdat het volgens de jury ‘een creatieve en haalbare oplossing biedt voor de stroom toeristen’. Daar kwam in mei 2016 een gouden European Design Award in de categorie Self-Initiated Projects bij, volgens Coppens ‘de Oscar voor Europees design’.

Fietsy zoekt samenwerking met fietsverhuurders, horeca en ‘leuke dingen langs de routes’, maar wil zijn eigen aandeel puur digitaal houden om op te kunnen schalen naar andere steden en landen.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2016.