Twinkle | Digital Commerce

Kansen voor virtual en augmented reality in retail

2017-06-06
19551100
  • 2:50

Online shoppen is gemakkelijk. Het gaat snel, de prijzen zijn vaak lager dan in de winkel en meestal is het productassortiment ook groter. Maar tot nu toe ontbreekt een belangrijk element dat het fysieke winkelen juist leuk maakt: de interactie met de producten die je interesseren.

Tekst: Saima Alibhai

Wij mensen willen producten nu eenmaal graag van alle kanten bekijken, voelen, ruiken, aantrekken, etc. En dat is een beetje lastig met alleen een 2D-foto op een website. Technologie brengt daar verandering in. Met virtual reality (VR) komen de visuele en interactieve aspecten van de winkelervaring naar de online wereld. Daarmee ontstaan nieuwe en hele interessante mogelijkheden voor retailers om de interactie met klanten aan te gaan en de merkbeleving en klantloyaliteit te versterken.

VR binnen het bereik van consumenten
Hoewel het concept van VR al enkele decennia bestaat, beginnen de persoonlijke technische middelen die nodig zijn om VR tot een breed succes te maken nu pas beschikbaar en betaalbaar te worden. Recente smartphones bieden de beeldkwaliteit en de rekenkracht die nodig zijn voor virtual reality-toepassingen. Daar komt bij dat de interesse in VR de afgelopen jaren sterk is gegroeid, met voortdurende innovaties en meer VR-toepassingen. En - een essentiële voorwaarde voor het succes - de tools die nodig zijn om VR-werelden  te creëren, zijn betaalbaar en veel gemakkelijker in het gebruik geworden.

Er is dus een consumentenbehoefte aan VR ontstaan. Wat doen retailers om te profiteren van de kansen die VR biedt? Stel je een online shop voor waar klanten niet door pagina’s met ‘platte’ productfoto’s en tekstuele beschrijvingen bladeren, maar waarin ze door een virtuele winkel ‘lopen’ en de producten zien zoals ze ook in de fysieke winkel getoond zouden worden. Die producten kunnen ze oppakken en van alle kanten bekijken. Met één druk op de knop kiezen ze een andere kleur of een ander design. Dat is een totaal nieuwe ervaring, die de kloof tussen online en fysiek shoppen overbrugt.

Ikea is een goed voorbeeld van een retailer die al een stapje verder is. Zij hebben in 2016 een virtual reality-omgeving gelanceerd waarin klanten kunnen ‘rondlopen’ in hun droomkeuken. Daarbij kunnen verschillende keukenmeubels en -apparatuur in realtime worden geplaatst, verplaatst en aangepast. Bijvoorbeeld de kleuren of de werkhoogte van het aanrecht. De lades en kastdeuren kunnen geopend worden. Het is de perfecte manier om een keuken te bekijken voor je deze aanschaft.

Augmented reality
Naast virtual reality is er ook nog ‘augmented reality’. Daarbij gebruik je in de echte (fysieke) wereld een internetappartaat (een smartphone of bril waar je doorheen kunt kijken) om virtuele items en informatie te projecteren in die echte wereld. Een voorbeeld is een augmented reality retail-app van sportschoenenmerk Converse. Met de Converse-app kunnen klanten thuis schoenen virtueel ‘aantrekken’, om te zien hoe deze staan. Deze app heeft niet alleen geresulteerd in een hogere conversie bij Converse; het heeft er ook voor gezorgd dat er minder schoenen worden geretourneerd, omdat de klant ze al heeft gepast en bekeken. In Nederland heeft bol.com een AR-app ontwikkeld, waarmee klanten kunnen zien hoe een nieuw meubelstuk thuis in hun kamer staat.

Het is te verwachten dat meer retailers binnen afzienbare tijd klanten de mogelijkheid bieden om kleding thuis virtueel te passen en direct te bestellen. Retailers zullen nieuwe concepten blijven ontwikkelen die deze technologieën op innovatieve manieren inzetten om shoppers te verrassen met nieuwe, creatieve vormen van interactie. En dat zal bijdragen aan een betere merkbeleving en versteking van de klantloyaliteit.

Saima Alibhai is practice manager Professional Services bij Bronto Software.