Twinkle | Digital Commerce

Online gedenkinspiratie

2017-05-28
1644924
  • 1:33

Grafmonumenten, urnen, gedenksieraden … het zijn producten waar de meeste mensen eigenlijk liever niet mee bezig willen zijn. Toch is het een groeiende business; veel mensen willen tegenwoordig een exclusief en persoonlijk gedenkteken.

Tekst: Danielle Scheffer

Er wordt makkelijker over de dood gepraat dan vroeger. ‘Nederland is vooruitstrevend op uitvaartgebied’, meldt Simon Janssen, projectmanager online van Den Hollandsche. Zijn bedrijf maakt persoonlijke grafmonumenten en gedenktekens. Sinds januari heeft de onderneming ook een webshop. ‘Uitdaging voor het bedrijf hierbij is de nieuwe manier van denken. Alle interne processen moeten aansluiten op de e-commerce aanpak. Het stroomlijnen van deze processen is best lastig’, aldus Janssen. Het innovatieve van de webshop is volgens hem het sterke multichannel karakter: ‘Als mensen zich in onze webshop oriënteren, ontdekken ze dat er veel meer mogelijk is dan ze denken en kunnen ze langskomen in één van onze zeven inspiratiewinkels voor advies.’ Inspiratie is daarbij het kernwoord. ‘In onze strategie richten we ons op beleving en advies. Mensen willen gewoon graag geholpen worden. Veel urnenwebshops zijn sterk prijsgedreven en hebben weinig plek voor advies.’ Met de persoonlijke benadering wil de onderneming zich onderscheiden in een traditionele markt.

Logistiek en distributie vindt plaats in eigen beheer. ‘Het gaat om een emotioneel product, dat kun je niet zomaar uitbesteden aan een fulfilment partij. We maken altijd een afspraak voor levering thuis en onze vervoerder heeft ervaring met de distributie van kwetsbare producten.’

Den Hollandsche maakt gebruik van SEO, AdWords en contentmarketing. ‘Veel marketingmodellen zijn gericht op retentie en loyaliteit. Dat werkt of kan niet in deze branche. Klanten zijn gedurende slechts een heel korte periode bezig met de aanschaf. Het moeilijkste is om te bepalen wanneer men op zoek is naar een gedenkteken’, licht Janssen toe. Voor de nabije toekomst staan verbeteringen aan verpakking en beleving gepland.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2017.