Twinkle | Digital Commerce

Nederland koopt massaal via de telefoon

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:09

Consumenten kopen jaarlijks voor 5,2 miljard euro aan producten via de telefoon, dat meldt de Vereniging Contactcenter Nederland in op de site.  De verkopen worden zowel gedaan doordat bedrijven mensen actief bellen als wel dat mensen zelf via de telefoon reageren op bijvoorbeeld aanbiedingen in advertenties.

Het Economisch Instituut Midden- en Kleinbedrijf (EIM) verrichte het onderzoek, maar baseerde zich op cijfers over 2005. Uit onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org bleek eerder dit jaar dat de online consumentenbestedingen met 28 procent zijn doorgegroeid. Het is onduidelijk in hoeverre de ontwikkelingen in de thuiswinkelbranche van invloed zijn op de verkopen via de telefoon. Volgens de onderzoekers zijn gemak en snelheid zijn de meest genoemde redenen waarom mensen liever vanuit hun luie stoel producten per telefoon bestellen dan zelf op pad te gaan. Andere vormen van verkopen op afstand zijn in het onderzoek niet opgenomen.

De callcenterbranche gaf EIM de opdracht om uit te zoeken wat de economische en maatschappelijke waarde van de branche is voor Nederland. volgens cijfers uit het onderzoek heeft deze branche de afgelopen drie jaar een groei heeft doorgemaakt van gemiddeld 10 procent per jaar. VCN bericht dat 'de branche' verwacht dat consumenten in de komende twee jaar zo’n 12 tot 14 procent per jaar méér zullen gaan kopen via de telefoon.