Meer dan de helft van de bedrijven uit het mkb zegt wel bekend te zijn met het fenomeen zoekmachinemarketing, maar het (nog) niet in te zetten binnen hun marketingmix. Dat blijkt uit het onderzoek Internetmarketing en het MKB van internetmarketingbureau PauwR uit Tilburg. Opvallend is verder dat bijna 60 procent het 'essentieel' vindt om via zoekmachines gevonden te worden. Maar liefst driekwart van de ondervraagde medewerkers vindt dat hun bedrijf 'onvoldoende' gebruikmaakt van de mogelijkheden die het internet biedt om marketing te bedrijven.
Binnen het mkb zet een kwart van alle bedrijven zoekmachinemarketing in. Onder zoekmachinemarketing wordt in dit geval verstaan het adverteren in de zoekmachines met bijvoorbeeld Google AdWords. Voor deze groep is de "no-cure, no-pay"-constructie, je betaalt pas als een bezoeker doorklikt naar jouw website, de belangrijkste reden om te kiezen voor deze manier van marketing.
Bij de bedrijven die niet adverteren in de zoekmachines, blijkt juist de onduidelijkheid over de prijs de reden om er vooralsnog niet mee aan de slag te gaan. Terwijl zij wel het belang ervan inzien. Van de deelnemende bedrijven aan het onderzoek vindt namelijk 58 procent het 'essentieel' om goed gevonden te worden via de zoekmachines. Nog eens 22 procent vindt dit 'belangrijk'.
E-mailmarketing
Bijna alle bedrijven zijn bekend met e-mailmarketing (86 procent) en zo'n 80 procent zegt dit ook daadwerkelijk in te zetten om (potentiële) klanten te bereiken. E-mail blijkt tevens één van de meest gebruikte kanalen om contact met een bedrijf te zoeken.
Acht van de tien bedrijven krijgt via e-mail contact met klanten naar aanleiding van een bezoek aan de website. Dat is iets meer dan het aantal bedrijven dat zegt telefonische reacties via de site te krijgen, dat is namelijk 70 procent. Toegang tot internet blijkt voor praktisch iedereen onmisbaar of ten minste 'belangrijk'. Totaal is dit circa 95 procent.
Een uitgebreidere presentatie van de belangrijkste onderzoeksresultaten kunt u bekijken op de site van PauwR: .
Over het onderzoek
Het onderzoek Internetmarketing en het MKB is uitgevoerd door PauwR in samenwerking met Fontys Hogescholen Tilburg. Er deden 144 bedrijven mee aan het onderzoek. De deelnemende bedrijven zijn vooral afkomstig uit de regio Tilburg. Gezien de opbouw van de bedrijven in deze regio kan het onderzoek als representatief worden beschouwd voor het MKB in Nederland. De resultaten van het onderzoek werden eerder al gepresenteerd tijdens het seminar "Internetmarketing en het MKB" dat op 25 mei in Tilburg werd gehouden.
Mkb zet zoekmachinemarketing nauwelijks in
2009-07-01T12:28:00
2017-05-26
Het MKB werkt vaak lokaal of regionaal. De inspanningen in zoekmachinemarketing (of het nu adwords of organische resultaten zijn) hebben een landelijk resultaat. Als je je kunt permitteren die respons weg te gooien is het o.k. maar meestal zijn de investeringen pas de moeite waard als je er ook landelijk iets mee aankunt. Daarom zie je zogenaamde leadgeneratoren die het landelijk aanpakken en de respons voor een prijs per lead regionaal verdelen. Die specialisten hoeven ook het wiel maar 1x uit te vinden en kunnen zich concentreren op hetgeen ze goed in zijn: internetmarketing. De MKB-er hoeft zich dan slechts op de verkoop te richten.
@arjen: Het is al jaar en dag mogelijk lokaal te adverteren met adwords. Je kan niet alleen een provincie of plaats kiezen maar ook een radius om je bedrijf. Het is daarmee een ideaal middel voor de lokale mkb'er..
Juist de mogelijkheid om lokaal en regionaal te targeten zijn perfect voor het mkb. Voor een klein advocatenkantoor in Alkmaar (http://www.appelman.nl) heb ik een uitermate succesvolle zoekmachine marketing campagne (zoekmachine optimalisatie en Google AdWords) opgezet. Nieuwe klanten komen via het systeem binnen. Investering in circa een jaar terugverdiend. Het MKB is gewoon niet goed genoeg bekend met de materie.