Twinkle | Digital Commerce

'30 procent meer Moederdagomzet online'

2017-05-27
170129
  • [nieuws]
  • 1:31

Moederdag_online_2009De Moederdagverkopen van Nederlandse webwinkels zullen dit jaar bijna 30 procent hoger uitkomen dan vorig jaar. Het gemiddeld besteed bedrag over alle kanalen ligt op 36 euro, bijna een euro meer dan in 2008.

Dat stelt Q&A Research & Consultancy op basis van recent onderzoek onder 3.700 Nederlanders. De groei van het online-kanaal rond Moederdag blijft in de pas met de groeicijfers van de Nederlandse e-commerce branche over het gehele jaar, in de Thuiswinkel Markt Monitor becijferd op 24 procent.

Vergrijzing en recessie
Het animo voor Moederdag (68 procent van de Nederlanders, versus 78 procent in 2005) is volgens Q&A gedaald als gevolg van de vergrijzing. De recessie lijkt echter geen vat te hebben op het fenomeen, getuige de gemiddeld hogere uitgaven (+ 2,5 procent) per persoon. Opvallend is dat het totale aantal Moederdag-cadeaus dit jaar harder groeit: met 9 procent. Minder mensen kopen dus meer cadeaus, die daarmee gemiddeld goedkoper zullen zijn. Volgens Q&A althans.

'Meer vraag naar luxe'
Het onderzoeksbureau noemt gespecialiseerde winkelketens en verkopers van elektronica de 'verliezers' van Moederdag 2009. De branchevereniging van de elektrotechnische detailhandel UNETO-VNI zegt zich juist te verheugen in een toenemende vraag naar luxe cadeaus. Vooral de duurdere koffiezetters en ladyshaves scoren goed, zou blijken uit eigen onderzoek. Ook de verkoop van mobieltjes en laptops vertoont groei.

Wehkamp.nl en Vd.nl
Behalve de gebruikelijke piek in health & beauty-verkopen zegt Wehkamp.nl deze dagen opvallend veel navigatieapparatuur te verkopen. 'Dat is wat er dit jaar echt uitschiet', aldus Joke Vrolijk tegen Twinkle. V&D zegt dit jaar vooral meer horloges te slijten dan in andere jaren, wat volgens een woordvoerster te maken kan hebben met het feit dat de klokjes ook op Vd.nl zijn te bestellen.

Bijenkorf.nl
De Bijenkorf is tegen persbureau AFN weinig spraakzaam over zijn Moederdag-verkoop. Die verloopt volgens een woordvoerster 'naar wens'. Ook de onlangs heropende webwinkel op Bijenkorf.nl doet het deze dagen 'heel aardig', aldus de zegsvrouw.