Twinkle | Digital Commerce

CvdM neemt Troskompas Filmwinkel onder de loep

2017-05-27
180101
  • 1:21

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) gaat een onderzoek uitvoeren naar de exploitatie van de Troskompas Filmwinkel. De Tros, die de webwinkel niet aanmeldde bij de autoriteit, verkent de grenzen van het toelaatbare met de online-verkoop.

Dat stelde Peter Olsthoorn gisteren in het Cross Media Café bij het Hilversumse Innovator. De internetjournalist presenteerde de bevindingen van een onderzoek naar de e-commerce activiteiten van omroepen.

'Geen webwinkel'
Olsthoon vroeg de omroepen zelf naar hun webwinkelactiviteiten en rapporteert over de Tros: 'De eerste reactie van de Tros was dat men geen webshop heeft. Bij TrosKompas blijk je echter wel twee producten te kunnen kopen (restproducten van de ledenwerving). Daarnaast heeft men een muziekwinkel, hierachter blijkt een Hilversums bedrijf (Keeno) te zitten. Het is duidelijk dat de Tros ook hier weer de grenzen probeert te verkennen. Via de Tros site kom je ook op Voordeeluitjes.nl, dat schijnt een gewone adverteerder te zijn.'

Commerciële afspraken
Troskompas Filmwinkel is een etalage van Movie Moguls, een dvd-winkel van Keeno. Het CvdM zou een onderzoek instellen naar de exploitatie en de commerciële afspraken die zijn gemaakt tussen betrokken partijen.

Terughoudend
In zijn analyse, waarover u hier en hier veel meer kunt lezen, constateert Olsthoorn dat de meeste publieke omroepen terughoudend zijn met de verkoop van artikelen, juist omdat de CvdM streng toeziet om de marketinginspanningen die ze verrichten. 

Alleen de VPRO maakte aan Olsthoorn omzetcijfers kenbaar. De webomzet daalde van zeven ton in 2008 naar ongeveer 5 ton in 2008, voornamelijk als gevolg van dalende marges op dvd's.