Twinkle | Digital Commerce

V&D laat weborders ophalen in winkel

2017-11-08
180101

V&D wil webshoppers de optie bieden om bestelde producten op te halen in de winkel. Het gaat vooralsnog om een pilot in twee warenhuizen, maar volgens Roland Tabor van V&D zal 'Click & Collect' op termijn landelijk worden uitgerold.

Dat zei brand director Tabor gister op de Full Service E-commerce Summit in Haarlem. Hij was een van de sprekers op het evenement, dat door Strawberries en Hybris werd georganiseerd. Op dit moment kunnen klanten van Vd.nl bestellingen ophalen bij V&D-filialen in Almere en Amstelveen. 'Dat loopt goed', aldus Tabor.

Extra winkelaankoop
De gratis afhaaloptie biedt meer service aan webshoppers, die bij het oppikken van hun bestelling vaak nog een extra aankoop doen in de winkel. Tabor zei gister dat bij veel Britse warenhuisketens zeker de helft van de 'afhalers' nog iets erbij koopt. Concullega Hema liet bij monde van e-commerce manager Henriëtte Mol al eens weten dat een kwart van de afhalers daar nog een extra winkelaankoop doet.

Als pakketje naar de winkels
Volgens Tabor is het voorzienbaar dat Click & Collect bij V&D eerst wordt uitgerold in een tiental vestigingen, waarna afhalen uiteindelijk een optie wordt in alle 62 warenhuizen. Hij tekende aan dat nog een aantal stappen moet worden gezet voor het zover is, zowel aan de technische kant (software), als aan de fysieke kant: 'Nu worden de online-bestellingen vanuit onze partner Docdata als pakketje naar de winkel gestuurd. Klanten kunnen ze daar bij de klantenservice ophalen, maar de opslagcapaciteit achter zo'n balie heeft natuurlijk zijn grenzen.'

V&D wil toe naar een situatie waarin picking en packing van weborders in de winkel plaatsvindt. 'Cruciaal is dan onder meer dat je realtime inzicht hebt in je goederenvoorraad', aldus Tabor.

Assortiment
Het assortiment op Vd.nl beslaat op dit moment ongeveer 15 procent van alle producten die V&D in zijn warenhuizen aanbiedt, verklaarde Tabor na afloop van zijn presentatie aan Twinkle. De bedoeling is dat het aantal stock keeping units die op het web te koop zijn ieder jaar verdubbelt tot verdriedubbelt.

Op termijn, zo zei Tabor gister, moet het online-assortiment ook in de warenhuizen beschikbaar worden. Zo kunnen producten die in een winkel niet voorradig zijn direct online worden besteld, wat teleurstellingen moet voorkomen. Een tijdpad voor het faciliteren van instore-weborders is nog niet uitgestippeld.

Ambitie
Tabor herhaalde gister de ambitie van zijn CEO Mark Mckeon, die zei dat in 2014 100 miljoen euro aan webomzet moet kunnen worden binnengehaald. V&D maakte onlangs bekend zijn boekenassortiment te gaan uitbreiden door een samenwerking met het Centraal Boekhuis.

De complete presentatie van Tabor tijdens de Full Service E-commerce Summit vindt u via deze link.


»