Twinkle | Digital Commerce

Asos wordt marktplaats voor fashion

2017-05-27
184101
  • 1:38

Asos gaat klanten de mogelijkheid bieden gebruikte kleding aan te bieden op een nieuw platform, dat nog dit jaar wordt gelanceerd. De online-marktplaats zal ook plaats gaan bieden aan onafhankelijke boetieks en designers.

Dat schrijft de Financial Times vandaag. Fashionista’s krijgen straks de gelegenheid gedragen kleding in de uitverkoop te doen bij Asos, waar ze direct de nieuwste mode kunnen bestellen. ‘Maandelijks bezoeken 7,5 miljoen modeliefhebbers onze website en ik wel hen de gelegenheid bieden garderobes onderling te recyclen’, aldus CEO Nick Robertson tegen de Britse zakenkrant.

Vaste prijzen
Volgens Robertson kunnen shoppers hun kleding niet via een veilingmodel, maar alleen tegen vaste prijzen van de hand doen op het nieuwe platform van Asos. Niet nader benoemde checks zullen worden ingebouwd om de veiligheid van de aankopen te garanderen.

Boetieks en designers
Ook boetieks en designers die hun kleding via de marktplaats van Asos willen verkopen, worden aan een strenge screening onderworpen. Personeel van Asos zal onder meer een bezoek brengen aan hun winkels.

Met de opmerkelijke stap laat Asos feitelijk concurrenten binnen op zijn platform. Robertson daarover: ‘Dit zorgt ervoor dat we niet meer als de vijand zullen worden gezien. We worden allemaal vrienden van elkaar en we zullen er allemaal beter van worden.’

Marc Jacobs en Alexandra McQueen
Asos, een afkorting van As seen on screen, behoort tot de succesvolste online-retailers van Groot-Brittannië en heeft een aandeel van ongeveer 5 procent in de complete Britse modebranche. De omzet in het zojuist afgelopen boekjaar steeg met 35 procent, tot 223 miljoen Britse pond. Naast eigen merken verkoopt Asos kleding van bekende designers als Marc Jacobs en Alexander McQueen, maar ook van merken als Gap. Sinds 2008 beschikt Asos over één fysieke outlet store.

Asos, dat vanaf 6 euro ook in Nederland bezorgt, groeide afgelopen jaar vooral buiten het Verenigd Koninkrijk flink: met 101 procent. Specifieke websites voor de Amerikaanse, Franse en Duitse markt staan op de rol voor dit jaar.