Twinkle | Digital Commerce

Bol.com, Wehkamp.nl en D-reizen participeren in spaarprogramma Rocks

2017-11-08
180101
  • 2:05

Veertien online-retailers bieden vanaf vandaag de mogelijkheid punten te sparen voor Rocks, het loyaliteitsprogramma van Super de Boer en Texaco. Wie de punten wil verzilveren, moet twee keer de deur uit.

Nooit eerder was het mogelijk Rocks te sparen door online te winkelen. Tot vandaag konden alleen punten worden verzameld door aankopen te doen bij Super de Boer en Texaco, de twee aandeelhouders van het loyaliteitsprogramma. Wie wil beginnen met sparen moet overigens naar de supermarkt of het tankstation om een gratis kaart op te halen.

Affiliatemarges
Met de aansluiting van veertien online-retailers breidt Rocks zijn spaarbereik flink uit. Tot de participerende partijen behoren naast Bol.com, Wehkamp.nl en D-reizen onder meer Bruna, Neckermann.com, Scapino en Hotels.com (volledig overzicht hier). ‘Feitelijk worden de affiliatemarges die deze webwinkels aanhouden omgezet in punten voor de spaarder’, aldus directeur Jan Nelissen van Stichting Rocks.

Omzetinpuls
De stichting, ‘spin in het web tussen uitgevende, innemende en derde partijen’ volgens Nelissen, wil in de nabije toekomst nog meer online-verkopende partijen aansluiten: ‘Denk daarbij ook aan verzekeraars en bijvoorbeeld financiële instellingen. Loyaliteit is het middel. Een omzetimpuls is het doel.’

Shoppen via Rocks.nl
Om punten te verzamelen online moeten de 1,3 miljoen Nederlanders met een Rocks’ kaart shoppen via Rocks.nl. Daar dienen ze hun kaartnummer in te voeren voor ze naar een van de participerende webshops gaan. Nelissen: ‘De hele transactie vindt vervolgens plaats in combinatie met dat kaartnummer. Na zes tot acht weken, als de ruiltermijn is verstreken, schrijven we de punten bij op het account, waaraan de kaart real time is gekoppeld.’

Eigen webwinkel
Iedere 220 punten die - online en/of offline - zijn gespaard, geven recht op één ‘Rocks Vijfje’, dat een tegenwaarde heeft van 5 euro. Deze Vijfjes zijn vooralsnog alleen op te halen in de ongeveer zevenhonderd vestigingen van Super de Boer en Texaco. Ze kunnen vervolgens worden besteed in een aantal fysieke winkelketens, waaronder Blokker, Halfords en Music Store (overzicht hier) en in de eigen webwinkel van Rocks. Wie kiest voor de laatste optie, dient zijn Rocks Vijfjes per post toe te sturen om de korting op te strijken.

Digitaal Vijfje
Iemand die punten spaart bij de participerende online-shops, zal dus én naar de winkel moeten om punten in te wisselen voor Vijfjes én de gang naar de brievenbus moeten maken om deze te kunnen verzilveren online. Nelissen: ‘We denken erover het aantal fysieke ophaalpunten van de Vijfjes uit te breiden, dus ook buiten Super de Boer en Texaco. Verder denken we na over de komst van een digitaal Vijfje, maar dat is nu nog toekomstmuziek.’