Twinkle | Digital Commerce

Scheer en Foppen brengt EnergieWeter naar webwinkel

2017-11-08
180101
  • 1:31

Scheer en Foppen laat webshoppers voortaan bij honderden producten zien hoeveel euro de klant op jaarbasis kwijt is aan energie. De keten in wit- en bruingoed maakt daarbij gebruikt van de vorige week gelanceerde EnergieWeter.

Onder ongeveer 700 producten op Scheerfoppen.nl is behalve de aankoopprijs voortaan ook te zien hoeveel een gemiddeld Nederlands gezin (2,3 personen) kwijt is voor gemiddeld gebruik van het apparaat (voorbeeld).

Informatie toevoegen
Over de werkwijze zegt Nicolle van Bakel, online-marketeer van Scheer en Foppen: ‘Leveranciers sturen de informatie over het verbruik naar EnergieWeter. Zij sturen die weer door naar ons, waarna wij de informatie toevoegen aan de producten die wij aanbieden. Inmiddels gaat het om zo’n zevenhonderd artikelen, overigens maar een deel van ons complete online-assortiment.’

Afspraken
EnergieWeter werd afgelopen donderdag gelanceerd op initiatief van het ministerie van VROM, informatieplatform Milieu Centraal, ondernemersorganisatie Uneto-VNI, leveranciers en detaillisten. Zij hebben afspraken gemaakt over normen en rekenmethodes die worden gehanteerd om tot het gemiddelde verbruik te komen.

Euro
De EnergieWeter is van toepassing op wit- en bruingoed, maar binnenkort bijvoorbeeld ook op kookapparatuur en laptops. Anders dan bij de bekende energielabels maakt EnergieWeter direct inzichtelijk hoeveel euro de klant kan besparen als hij kiest voor wasmachine B in plaats van wasmachine A. Van Bakel daarover: 'Zo is de klant goedkoper uit en het mileu beter af.'

Veertienhonderd winkels
Volgens de initiatiefnemers is EnergieWeter binnenkort te vinden op de vloer van ongeveer veertienhonderd winkels, waaronder filialen van BCC, Media Markt en Expert (lijst met participanten hier).

Scheer en Foppen is de eerste keten waarvan bekend is dat de EnergieWeter behalve in de 67 winkels ook online beschikbaar is. Overigens heeft ook pure player Bobshop.nl, sinds een kleine twee jaar eigendom van Scheer en Foppen, de vebruiksinformatie al online staan.