Maandag 15 november 2010

6664 keer gelezenNu reageren

Google laat webwinkels productadvertenties verrijken

Google laat webwinkels productadvertenties verrijken

Google heeft de mogelijkheden voor productadvertenties uitgebreid in de VS. Rechts van de gewone zoekresultaten verschijnen voortaan Product Listing Ads, met foto's, prijzen en korte omschrijvingen van artikelen. Geselecteerde webwinkeliers mogen betalen op cpa-basis.

Google Listing Ads is een aanvulling op Google Product Extensions, dat vorig jaar in de Verenigde Staten (en later in Groot-Brittanniė) werd gelanceerd. Samen worden ze AdWords Product Ads genoemd. Online-verkopers die ze willen inzetten moeten hun AdWords-account koppelen aan een account bij het Google Merchant Center. In Nederland kennen we Google Products Ads (video) nog niet, maar gezien Googles enthousiasme in het thuisland lijkt dat een kwestie van tijd.

Product Extensions
Met Product Extensions, nu dus een jaar live in de VS, stelt Google online-verkopers in staat AdWords-advertenties te verrijken met productinformatie. Gebruikers van de zoekmachine kunnen die informatie zien door op een plusicoon bij de tekstadvertentie te klikken. Pas als de zoeker vervolgens doorklikt naar de site van de adverteerder, wordt de cost per click (cpc) in rekening gebracht. De hoogte van de cpc is gelijk aan die voor de tekstadvertentie.

Hieronder ziet u een voorbeeld van een (uitgeklapte) Product Extension.

 

Product Listing Ads
Het nieuwe Product Listing Ads werkt behalve op cpc-basis ook op basis van cost per action. De cpa-variant is vooralsnog alleen beschikbaar voor geselecteerde adverteerders (in bčta). Deze grote accounthouders hoeven alleen commissie af te dragen als ze een product verkopen. Anders dan bij Google Product Extensions is de vergoeding in dat geval variabel; Google ontvangt geen vaste fee, maar een percentage van de verkoopprijs, dat afhangt van het bod dat de converterende webwinkelier deed. Het commissiepercentage kan voor dezelfde webwinkel per product verschillen.

Adverteerders hoeven voor Product Listing Ads geen advertentieteksten of keywords op te geven. In de blogposting over de nieuwe adverentiemogelijkheid schrijft Google: ‘Product Listing Ads are automatically triggered whenever someone’s search matches an item in your Merchant Center account, making it easy to show relevant ads for your entire product inventory.’

Hieronder ziet u, aan de rechterkant, een voorbeeld van de Product Listing Ads. In het grijze veld links daarvan ziet u Product Extensions tussen de tekstresultaten staan.

 

Google Shoppping
Of - of beter gezegd wanneer - Google Products Ads in ons land worden geļntroduceerd is dus niet duidelijk. Google zou in ons land al wel een test uitvoeren met vergelijker Google Shopping (ofwel Google Product Search), maar het Nederlandse kantoor van de zoekgigant bevestigt dat niet.

Google Instant Previews
Vorige week voerde Google met Instant Previews mondiaal een verandering door in zijn zoekmachine. Gebruikers krijgen voorproefjes van websites voorgeschoteld, zonder dat ze Google hoeven te verlaten. Meer over Google Instant Previews leest u in dit artikel.

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Vindbaarheid (User-experience)
- Online adverteren (Marketing)
- Affiliatemarketing (Marketing)
- Zoekmachinemarketing (Marketing)
- Datafeeds (Technologie)



Geef nu als eerste een reactie op:
Google laat webwinkels productadvertenties verrijken

 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.