Ondernemers Daniël Smulders en Michael Bartelet hebben een Europees webwinkelkeurmerk gelanceerd. Alleen shops die voldoen aan een gedragscode, mogen het logo van Euro Safe Shop voeren. Nederland fungeert als proeftuin.
Het nieuwe keurmerk wordt uitgegeven door de stichting Internet E-Commerce Association Europe, door de organisatie zelf afgekort tot IECA-Europe. Initiatiefnemers Smulders en Bartelet zijn onder meer actief als respectievelijk voice over en online-ondernemer met Clean Direct.
Ondernemersplatform
Volgens Bartelet, secretaris en penningmeester van IECA-Europe, is er dringend behoefte aan een Europees webwinkelkeurmerk, om veilige internetverkopen binnen de Europese Unie te bevorderen. ‘Dat ik dit oppak zit in de aard van het beestje. Het keurmerk past in onze ambitie om informatie te bundelen en uit te groeien tot een Europees ondernemersplatform. Nederland biedt daarvoor de ideale proeftuin.’ De website van de stichting is alleen nog in het Nederlands beschikbaar.
Bestaand belang
Volgens Bartelet leert de praktijk dat nationale belangenverenigingen voor webwinkeliers maar moeilijk tot overeenstemming komen over pan-Europese regels. ‘Dat komt omdat ze een bestaand belang hebben, namelijk dat van hun leden. Wellicht dat we in de toekomst wel met landelijke keurmerken kunnen gaan samenwerken.’ De Europese Commissie liet vorige week aan een delegatie van Thuiswinkel.org weten dat een internationaal keurmerk begint bij de branche.
Gedragscode
Tot 1 januari 2012 kost het geen geld om voor het Euro Safe Shop keurmerk in aanmerking te komen. Houders van het logo moeten aan een gedragscode (pdf) voldoen, die is gebaseerd op Europese richtlijnen. Bartelet en voorzitter Smulders doen de screening zelf, aldus eerstgenoemde: ‘We gaan graag hand in hand met de ondernemer. We laten in het begin de teugels wat vieren, want je moet toch zorgen dat je leden trekt. Een SSL-verplichting is niet in de gedragscode opgenomen, maar we adviseren webwinkeliers daar bijvoorbeeld wel over.’
Alweer zo'n onzinnig logo wat weer geld voor de uitvinder moet opleveren !
Beter een Internationaal keurmerk ontwikkelen.
Daar zijn we meer bij gebaad !
WWW betekend immers World Wide Web ?
In ieder geval wel weer een gratis keurmerk, echter nog weinig bekendheid, misschien komt dat nog.
Voorlopig blijf ik nog even bij http://www.webwinkelkeur.nl (ook gratis), maar de europese uitstraling spreekt me wel aan. Denk alleen dat grootste gedeelte van de handel toch nog nationaal is, enkel voor specifieke goederen is internationaal interessant.
@Pieter Dat hele 'nationale' begrijp ik niet. Als je een webwinkel hebt kun je toch aan iedereen leveren? Denk groot! Zo'n Europees keurmerk voor webshops als Euro Safe Shop zie ik zo op een italiaanse of duitse webshop staan. Dat is met een ander keurmerk met lokale uitstraling niet zo. Dus vervagen grenzen omdat je een herkenbaar keurmerk hebt.
Denk aan logo's als Maestro e.d. Als ik in het buitenland ben, is dat het eerste waar ik naar kijk als ik een winkel in stap als ik van plan ben met PIN te betalen. Als er geen logo te zien is, ga ik al twijfelen.