Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond tikt Tommy Teleshopping op vingers

2017-11-11
180101
  • 2:14

De Consumentenbond dwingt Tommy Teleshopping tot aanpassing van de ‘onredelijke’ algemene voorwaarden in zijn webwinkel. Tommy Teleshopping, dat bekend is van homeshopping programma’s op televisie, overschrijdt de regels op drie punten.

Consumenten die online een product kopen via automatische incasso en dat bij Tommy Teleshopping retourneren, krijgen pas na 30 dagen hun geld terug. De Consumentenbond, die daarover klachten ontving, wijst erop dat het geld zo snel mogelijk en in ieder geval binnen 30 dagen moeten worden teruggestort.

Garantie
De tweede overtreding betreft de garantie. Daarvoor verwijst Tommy Teleshopping naar de fabrikant, terwijl het bedrijf zelf wettelijk verantwoordelijk is voor de garantie op producten die het levert. In een recente blog-posting daarover richt juriste Sara Biersteker van ICTRecht zich tot de webwinkelier: ‘Wil de klant niet naar de fabrikant, dan dient u echt zelf de wettelijke garantiebepalingen na te leven en over te gaan tot herstel óf vervanging. U bent namelijk te allen tijde het vaste aanspreekpunt van de consument in het geval van een defect.’

Niet leverbaar
Tommy Teleshopping ontbindt ten slotte met regelmaat eenzijdig overeenkomsten als blijkt dat een product niet leverbaar is. De algemene voorwaarden melden expliciet onder punt 4.1: 'Het kan voorkomen dat het product niet leverbaar blijkt, bijvoorbeeld omdat het product bij transport of opslag beschadigd is. TOMMY TELESHOPPING behoudt zich het recht voor om in dat geval uw bestelling te weigeren of zo nodig de koop te ontbinden. Wij zullen u hiervan op de hoogte stellen.'

Dit is strijd met de regels. Op zijn website legt de Consumentenbond uit: ‘De wet bepaalt dat een webwinkel een product moet leveren als er eenmaal een overeenkomst is gesloten. Is een product niet leverbaar, dan moet het bedrijf de schade die consumenten lijden, vergoeden. Bijvoorbeeld als consumenten het product ergens anders voor meer geld moeten kopen.’

Algemene voorwaarden
De wet beschermt consumenten tegen onredelijke algemene voorwaarden. De Consumentenbond spreekt bedrijven aan als ze van mening is dat de algemene voorwaarden niet deugen. In het uiterste geval kan de bond de rechter vragen om te bepalen of de algemene voorwaarden door de beugel kunnen.
 

UPDATE:
Als belangenbehartiger kan De Consumentenbond zelf geen sancties opleggen, legt woordvoerster Vanessa Rompelberg uit. Wel kan de bond toezichthouders als de Reclame Code Commissie of (in dit geval) de Consumentenautoriteit erop wijzen dat er veel klachten binnenkomen en dat bedrijven zich niet aan de regels houden. Deze toezichthouders hebben wél middelen om de overtreders te beboeten, zoals de Consumentenautoriteit onlangs liet zien bij sites voor secundary ticketing.

In dit geval heeft de Consumentenbond geen ultimatum aan Tommy Teleshopping gesteld, volgens Rompelberg. Duidelijk is wel dat de 'tik op de vingers' het bedrijf negatieve publiciteit oplevert. De Consumentenbond zal op zijn site melding maken van de verbeterslagen die Tommy Teleshopping eventueel zal maken.