Twinkle | Digital Commerce

De E-commerce Dagen: organisator aan het woord

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 3:03

De Utrechtse Jaarbeurs biedt op 19 en 20 april aanstaande het toneel voor De E-commerce Dagen. Volgens Paul Petermeijer, directeur business development van organisator BBP, is een grote rol weggelegd voor kennisoverdracht: ‘We hebben meer en betere content dan ooit.’

Anderhalve week voor het evenement beantwoordt Petermeijer een aantal vragen over De E-Commerce Dagen.

De E-commerce Dagen borduren voort op wat in voorgaande jaren bekend stond als de Thuiswinkel Vakbeurs. Vanwaar de naamswijziging?
‘Als BBP organiseren we het evenement traditiegetrouw in goede samenwerking met branchevereniging Thuiswinkel.org. Dat verklaart ook hoe we destijds tot de naam Thuiswinkel Vakbeurs zijn gekomen. Maar e-commerce dekt de lading beter van de mensen die zullen komen. Dat zijn behalve thuiswinkeliers ook retailorganisaties en fabrikanten bijvoorbeeld. Bovendien zijn De E-commerce Dagen veel meer dan een beurs. Jaren geleden liepen we voorop door naast de beurs inlooptheaters met kennissessies te bieden. Dit jaar hebben we, in samenspraak met klanten en partners, dat kennisaspect een nieuwe impuls gegeven. Wat we bieden is een kennisfestival.’

Hoe maakt de organisatie die belofte waar?
‘We hebben meer en betere content dan ooit, informatie waar je als bezoeker normaal gesproken voor zou moeten betalen. Er zijn tal van presentaties van webwinkeliers, die vertellen uit hun eigen praktijk. Denk aan MyCom, Kleertjes.com, Miss Etam, Ditzo en Score. Leveranciers etaleren de laatste ontwikkelingen in de branche aan de hand van de Thuiswinkel Innovatie Awards, die op 19 april worden uitgereikt. Verder wordt er kennis gedeeld door standhouders, onder andere aan de hand van quick scans. Zo kunnen bezoekers van de beurs hun site onder de loep laten leggen.’

Tegelijk met De E-commerce Dagen worden in de Jaarbeurs De Klantcontact Dagen en De Marketing Dagen georganiseerd, onder de gemeenschappelijk noemer De Dagen. Wat is daar voor bezoekers het voordeel van?
‘Grotere organisaties hebben met alle drie de terreinen te maken. Je zult zien dat bedrijven met meerdere collega’s komen, die ieder hun eigen route zullen kiezen. Maar we laten ook de cross-overs zien van die silo’s, denk aan social media, aan selfservice online. Bezoekers zullen het misschien niet eens in de gaten hebben als ze per ongeluk in het verkeerde inlooptheater zijn gestapt. De hoofdredacteuren van onze bladen Twinkle, Telecommerce en MarketingTribune zijn als programmamanagers verantwoordelijk voor alle presentaties in de vijf theaters (programma). Dat zijn ze ook voor het overkoepelende betaalde congres 'Het Vak van Verleiding' , dat we dit jaar voor het eerst organiseren. Daarbij is opnieuw gezocht naar raakvlakken tussen de disciplines. Op het congres komen onder meer Paul Nijhof van Wehkamp.nl, Daniel Ropers van Bol.com en Pieter Zwart van Coolblue op het podium.’
 
Wat maakt De E-commerce Dagen onmisbaar?
‘Als je wil beginnen met online-verkoop of je e-commerce activiteiten wilt verbeteren heb je leveranciers nodig. De beste leveranciers staan op De E-commerce Dagen. Da’s één. Daarnaast kun je ontzettend veel praktische kennis opdoen van partijen uit de branche. In welke valkuilen zijn anderen gestapt waar jij overheen wilt stappen? Wat was het beste advies dat zij ooit kregen? Hoe gaan ze om met mobiele ontwikkelingen? Ten slotte bieden De E-commerce Dagen een uitgelezen gelegenheid om vakgenoten te ontmoeten en bij te praten.’

Hoe staat het met de inschrijvingen voor De Dagen?
‘Goed. Op dit moment hebben 10 procent meer mensen zich aangemeld dan in ons beste jaar TCD.’

Waar kijk je zelf naar uit en wanneer ben je tevreden?
‘Met de Thuiswinkel Innovatie Awards brengen we voor het eerst een avondprogramma voor de e-commerce branche tijdens het evenement. Op 19 april wordt bekend welke leveranciers de prijzen winnen voor de beste marketing-, software-, payment en logistieke innovatie. Er zitten hele mooie cases tussen dus daar kijk ik wel echt naar uit.'

'Tevreden ben ik als onze klanten tevreden zijn. Dat zijn standhouders enerzijds en bezoekers anderzijds. Dat gaan we actief monitoren, via Twitter, via blogs en via enquêtes.’