Twinkle | Digital Commerce

Patrick Kerssemakers over de deelname RFS in Fonq.nl

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:24

De meerderheid van Fonq.nl komt in de handen van RFS Holland Holding, het moederbedrijf van Wehkamp.nl en Create2Fit. Twinkle peilde de reactie van Patrick Kerssemakers, CEO van Fonq.nl: ‘We kunnen voortaan kennis delen. Verder verandert er eigenlijk niets.’

Was je verrast door de interesse van RFS Holland Holding?
‘We waren zeer verrast en zeer gevleid. Het is niet niks als de bestuurders van zo’n partij binnen komen lopen om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Dit is niet zomaar een overname, hier zit echt een goeie gedachtegang achter. De afgelopen maanden hebben we de strategie uitgewerkt en samen een businessplan gemaakt. In essentie moeten wij onszelf bedruipen, maar bij brandende vragen waar we normaal gesproken uren op zouden broeden, kunnen we nu denken: “Wie zou hier verstand van hebben binnen RFS?” E-commerce blijft bijna per definitie learning by doing, maar we kunnen nu wel makkelijk kennis delen over inkoop, logistiek, it en dergelijke. We zullen zeker niet dagelijks met vragen aankloppen. Dat zie je Create2Fit ook niet doen. Maar moet je kijken hoe dat bedrijf sinds de opname in RFS is gegroeid.’

Blijven jullie in licentie voor andere partijen webwinkels exploiteren bijvoorbeeld?
‘Zeker. Onze tak Licences wordt door deze samenwerking ook versterkt, omdat we gesteund worden door meer kennis en kunde. Ik kan me zo voorstellen dat het in onderhandelingen met partijen ook helpt om onderdeel van een grote stabiele club te zijn.’

Zijn er dingen die echt anders zullen gaan voortaan?
‘Nee, er verandert eigenlijk niets, afgezien van dat kenniselement. Wat we ook zonder deze ontwikkeling hadden gedaan is naar een nieuwe locatie zoeken, omdat we uit ons jasje groeien. We blijven in ieder geval in de buurt, op bedrijventerrein Lage Weide bij Utrecht.’

In Twinkle zei je een klein jaar geleden in te willen zetten op fysieke locaties. Medio 2012 zouden er vijf afhaalpunten annex showrooms moeten zijn. Hoe vordert dat?
‘Daar zijn we een beetje van teruggekomen. Althans: andere dingen hadden en hebben meer prioriteit. We hebben vorig jaar meer dan vijftig nieuwe webwinkels geopend en het proces met RFS heeft veel energie gekost. We zoeken momenteel naar een nieuw terrein, weer een belangrijke stap. Overigens zullen we op de nieuwe locatie wel een grotere showroom krijgen. Het idee leeft nog steeds, maar we maken even een pas op de plaats.’

Afgelopen jaar boekten jullie 43 procent omzetgroei, om uit te komen op 14,8 miljoen euro. Wat verwacht je voor dit jaar?
‘We hopen min of meer op hetzelfde tempo door te blijven groeien, waarbij een omzetstijging van 35 tot 40 procent mogelijk moet zijn.’

Hoe voelt het om miljonair te zijn?
‘Dat weet ik niet. We gaan vanmiddag om twee uur pas tekenen ... Afgezien van de zekerheid voor ons als ondernemers (Kerssemakers houdt met drie anderen 40 procent van de aandelen in handen, red.), biedt deze stap vooral mogelijkheden om verder te kunnen groeien als bedrijf met tachtig werknemers. We willen door met Fonq.'