Twinkle | Digital Commerce

‘1 euro voor betalen via iDeal is te veel’

2017-05-27
180101
  • 1:48

Het doorberekenen van 1 euro aan de klant voor het betalen via iDeal vindt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, aan 'de rijkelijk hoge kant'. Dit zegt hij in een interview met het programma Avondspits op omroep WNL.

Volgens hem kan het veel goedkoper, want een overschrijving via iDeal kost een webwinkel tussen de 30 en 70 cent. Als een webwinkel daar dus 1 euro voor vraagt, dan is dat te veel, zo stelt hij.

Geen marge
Laurens Groenendijk, managing director Benelux bij Just-Eat  - die 1 euro berekenen voor het betalen via iDeal - komt ook aan het woord. ‘Deze euro is inclusief btw’, laat hij weten. ‘Dus daar moeten wij de btw van afdragen en de 30 tot 70 cent aan kosten die daar bijkomen. Voor ons is het dus een break even-product om überhaupt iDeal aan te kunnen bieden.’ Daarnaast geeft hij aan dat Just-Eat een serviceverlenend bedrijf is en dus geen marge maakt op de producten, maar op de service die het biedt.

Verankeren

Jongen vindt het met name belangrijk dat de consument vooraf op de hoogte wordt gebracht dat hij voor een iDeal-betaling 1 euro moet betalen. Wat Just-Eat overigens ook doet. Wel geeft hij aan dat het lastig uit te leggen is aan de klant waarom hij die ene euro extra moet betalen. ‘Beter is natuurlijk om dit soort bedragen in de totale prijs te verankeren’, zo stelt hij.

Verder geeft hij aan dat het betalingsverkeer sowieso goedkoper moet kunnen. ‘En daar willen wij graag als Thuiswinkel.org aan meewerken en bijdragen. Want als het goedkoper kan voor de webwinkels, dan kan het uiteindelijk ook goedkoper voor de consument.’

U kunt hier het volledige interview beluisteren.

Update: In een extra toelichting zegt Jongen dat het aan de webwinkel is hoe die omgaat met het laten betalen voor bepaalde betaalopties, maar dat hij verontustend vindt als de online-retail de reissector achterna gaat. Daarmee doelt hij op allerlei belastingen die bovenop een ticketprijs komen. 'Voor creditcardbetalingen en het betalen onder rembours is het een ander verhaal, iedereen snapt wel dat daar extra kosten aan zijn verbonden. Maar de consument moet wel een alternatief hebben.'