Twinkle | Digital Commerce

Boni Supermarkten opent webwinkel

2017-11-11
180101
  • 1:55

Boni Supermarkten heeft een webwinkel geopend voor klanten in zijn verzorgingsgebied. Het is na Albert Heijn de tweede supermarktketen die e-commerce breed inzet. Bestellers op Bonisupermarkt.nl kunnen orders afhalen of laten bezorgen.

Boni werd in zijn e-commerce traject geholpen door Unit4, dat tekende voor de strategie, het concept en de creatie van de shop. Netivity zorgde voor de realisatie van de shop.

Bezorgen en afhalen
Het bezorggebied van Boni’s webwinkel, die een breed assortiment tegen fysieke winkelprijzen aanbiedt, is bij de lancering van vandaag beperkt tot de Flevopolder, Zwolle en Apeldoorn. Boni levert orders voor 5,95 euro thuis af bij besteding vanaf 50 euro.

In de supermarkten in Almere, Lelystad, Zeewolde, Apeldoorn en Zwolle kunnen online bestelde boodschappen voor 3,50 euro ook worden afgehaald, mits voor minimaal 30 euro is gekocht. Ook dan heeft de klant de boodschappen daags na bestelling in huis (bezorg- en afhaaltijden hier).

‘Marktgebied vergroten’
Boni wil de bezorg- en afhaalmogelijkheden op termijn in zijn hele fysieke verzorgingsgebied aanbieden, zegt directeur Bouke van der Wal in een reactie aan Twinkle. Zo wil de supermarkketen regionale klanten bereiken die nu nog niet worden bereikt, bijvoorbeeld omdat ze relatief ver van een Boni-vestiging wonen. Plannen om ook buiten het hart van Nederland online te gaan verkopen zijn er volgens de directeur niet.

Fulfilment
Boni verzamelt online bestelde houdbare producten in drie verschillende supermarkten (in Zwolle, Apeldoorn en de Flevopolder). Groenten, fruit en vlees komen uit twee 'verscentrales' bij Boni's hoofdkantoor in Nijkerk. 'Tussen die centrales en de drie supermarkten lag toch al een een distributielijntje', zegt Van der Wal over de fulfilment. 'Mensen willen graag de garantie dat vers ook echt vers is. Die bieden we op deze manier.'

DekaMarkt
Boni, dat 34 filialen heeft, is na Albert Heijn de tweede Nederlandse supermarktketen die breed een webwinkel uitrolt. DekaMarkt opende onlangs een afhaalconcept onder de naam DekaDrive, maar dat is vooralsnog alleen beschikbaar bij de winkel in Wormerveer. De keten (86 supermarkten) experimenteert ondertussen in een besloten omgeving met de bezorging van boodschappen.

Kleinere schaal
Op kleinere schaal leveren veel supermarkthouders online-bestellingen uit aan klanten in hun regio. Ook webverkopers die niet aan een fysieke (supermarkt)formule zijn gebonden, roeren zich op de markt voor online-boodschappen. Twinkle-blogger Martin Bongers maakte afgelopen vrijdag een overzicht van Nederlandse e-commerce initiatieven. Zijn posting vindt u hier.