Twinkle | Digital Commerce

Scheer & Foppen brengt webassortiment naar de winkelvloer

2017-11-08
180101
  • 2:09

Scheer & Foppen heeft al zijn zeventig vestigingen verbouwd. In de winkels is een centrale plek ingericht voor wat de elektronicaverkoper ‘iDesks’ noemt: monitoren waarop klant en verkoper samen kunnen shoppen. Vandaag is de laatste winkel heropend.

Scheer & Foppen brengt de long tail naar de winkelvloer. E-commerce manager Henk Gankema zegt tegen Twinkle: ‘Voor de iDesks hebben we een stand alone applicatie ontwikkeld, die er anders uitziet dan Scheerenfoppen.nl. Via de tool is wel het complete webassortiment van Scheer & Foppen te vinden, terwijl in de gemiddelde winkel ongeveer 20 procent van die vierduizend artikelen wordt getoond.‘

Verkoper begeleidt
De entree van de iDeks gaat niet te koste van de verkopers op de winkelvloer, integendeel zegt Gankema: ‘De verkoper begeleidt het proces. Waar hij voorheen een brochure onder de toonbank vandaan haalde, kan hij nu samen met de klant het hele assortiment bekijken, compleet met klantbeoordelingen en productvideo’s. Onder het genot van een kopje koffie. Beleving en interactie zijn in onze visie belangrijker dan het product tegenwoordig.’

Hieronder vindt u een afbeelding van de iDesks op de vloer van Scheer & Foppen:



Naar de kassa
Als de klant uit het webassortiment een keus heeft gemaakt, voert de verkoper zijn order in het kassasysteem van de winkel in. De klant kan daar contant of met pin betalen of, bij grotere producten, bij de bezorging van de producten op de volgende dag. Gankema: ‘We willen toe naar een situatie waarin de klant op de iDesk het hele proces kan voltooien, van oriëntatie tot transactie. Wel steeds met een verkoper als aankoopbegeleider.’

QR-codes
De iDesks in alle winkels vormen een nieuwe stap in de multichannel-strategie van Scheer & Foppen, dat QR-codes gebruikt in folders om bezoekers van de fysieke naar de digitale wereld te trekken. Ook op zijn winkeletalages zette Scheer & Foppen de techniek in:



Scheer & Foppen bouwt ondertussen aan een mobiele website, die op korte termijn live moet gaan.

Grote speler
Met name door acquisities is Scheer & Foppen de afgelopen jaren uitgegroeid tot een grote e-commerce speler. Behalve de gelijknamige webwinkel houdt Scheer en Foppen inmiddels de webwinkels Bobshop.nl, Digideals.nl en Internetshop.nl in de lucht. Onlangs werd Modern.nl overgenomen van het failliete Impact Retail. Die webwinkel is sinds begin maart weer te bezoeken.

Naar marktleiderschap
Scheer & Foppen, dat ook verkoopt via de Plaza van Bol.com, is met een webomzet van 32 miljoen euro de nummer 47 in de Twinkle100. Volgens het bedrijf past de overname van Modern.nl ‘in de algemene strategie om de belangrijkste speler te worden op internet van elektronica en witgoed'.