Twinkle | Digital Commerce

Bedenktijd naar 14 kalenderdagen in heel Europa

2017-11-11
257229
  • 2:26

Webshoppers in alle lidstaten van de Europese Unie krijgen 14 kalenderdagen de tijd om te besluiten of ze een product wel willen houden na ontvangst. De termijn gaat gelden voor alle producten die consumenten niet hebben kunnen zien voor aankoop.

Dat meldt het Europees Parlement op zijn website. Vannacht werd overeenstemming bereikt over de nieuwe bedenktermijn. De Raad van de Europese Unie (ofwel Raad van Ministers) moet officieel nog groen licht geven, maar dat lijkt een formaliteit, net als het uiteindelijke fiat van het Europarlement.

14 kalenderdagen
De bedenktermijn, ook wel afkoelingsperiode genoemd, verschilt op dit moment per lidstaat. In ons land is wettelijk vastgelegd dat consumenten tot maximaal zeven werkdagen na de aanschaf terug mogen komen op hun aankoopbeslissing. Thuiswinkel.org hanteert een periode van 14 kalenderdagen, de termijn die straks dus overal in Europa gaat gelden.

Retourtermijn
De Nederlandse belangenvereniging is minder blij met Europese voorstellen om ook de terugzendtermijn op te rekken tot 14 dagen. Dat houdt in dat consumenten die aangeven van een product af te willen, nog eens twee weken de tijd krijgen om het terug te sturen. Daardoor kan het voorkomen dat retailers een artikel bijna een maand kwijt zijn, wat voor bijvoorbeeld elektronicaretailers geen prettig vooruitzicht is.

Brandbrief
Thuiswinkel.org nam het bezwaar op in een brandbrief die het onlangs naar Brussel stuurde. In het schrijven (pdf), ondertekend door nog zeven andere Europese belangenorganisaties, wordt ook bezwaar aangetekend tegen het voorstel dat webwinkeliers gaan opdraaien voor retourkosten bij producten duurder dan 40 euro. Dat zou een schadepost van miljarden euro’s tot gevolg hebben, aldus Wijnand Jongen in een blog-posting.

Onacceptabel
Die donkere wolk lijkt over te drijven, getuige het bericht van vandaag uit Brussel. De Europese Raad vindt de betaalverplichting voor retouren, per amendement voorgesteld door het Europese Parlement, onacceptabel. In reactie daarop hebben Europarlementariërs voorgesteld webwinkeliers te verplichten al bij aankoop duidelijkheid te bieden over eventuele retourkosten, waardoor consumenten een beter geïnformeerde keuze kunnen maken.

Andere regels uit Brussel die lijken te worden goedgekeurd en die invloed hebben op webwinkeliers:

  • Verkopers op afstand moeten een besteld product binnen 30 dagen leveren, anders mag de consument de koop ontbinden;
  • Verkopers op afstand moeten consumenten actief wijzen op hun recht een product terug te sturen;
  • Als die notificatie ontbreekt, wordt de herroepingstermijn automatisch opgerekt tot een jaar;
  • Het aankoopbedrag moet binnen 14 kalenderdagen worden teruggestort op de rekening van de consument die iets wil terugsturen.

Bovenstaande regels gelden niet voor aankopen bij privépersonen op handelssites als Marktplaats en eBay, maar weer wel op aankopen bij professionele verkopers op die platforms. Digitale goederen, zoals films en muziek, zijn ook uitgesloten van het herroepingsrecht.

Cross border e-commerce
Uitindelijk worden deze en andere voorstellen na definitieve goedkeuring opgenomen in de nieuwe Richtlijn Consumentenrechten. Brussel hoopt dat harmonisatie van regels er onder meer toe bijdraagt dat meer EU-burgers online gaan shoppen over de grens. Met de groei van cross border e-commerce schiet het nog niet erg op, bleek vorige week uit cijfers van Eurostat.