Twinkle | Digital Commerce

DPD gaat klant invloed geven op eerste bezorging

2017-05-27
180101
  • 1:11

DPD test een systeem dat webshoppers meer invloed geeft op de tijd en later ook de plaats waar een pakket voor het eerst wordt aangeboden. Om te beginnen kunnen shoppers straks de dag voor de eerste aanbieding wijzigen, mits de webwinkelier voor de service betaalt.

Dat schrijft Twinkle-blogger Walther Ploos van Amstel op zijn site Delaatstemeter.nl. DPD heeft de nieuwe dienst Interactive Delivery Management (IDM) gedoopt. De service wordt dit najaar gefaseerd uitgerold in ons land.

Bezorgprognoses
Webwinkels die gebruik gaan maken van IDM verkleinen de kans dat bezorgers voor een dichte deur blijven staan met pakketjes. Dat komt allereerst doordat DPD via e-mail of sms aangeeft wanneer de bezorger voor het eerst langskomt. Deze bezorgprognoses zijn tot één uur nauwkeurig.

Andere dag
Zoals de naam belooft heeft IDM ook een interactief element: de shopper kan direct duidelijk maken dat een andere bezorgdag hem beter uitkomt. Op termijn kan hij ook aangeven wáár hij het product het liefst ontvangt, dus ook als dat een ander adres is dan bij de bestelling is opgegeven.
 
Nieuwelevering.nl
Met Nieuwelevering.nl investeerde DPD al eerder in de tweede kans bij de pakketbezorging. Een soortgelijke service biedt PostNL sinds kort ook. Daarbij gebruikt het voormalige TNT Post de zogenoemde ‘niet-thuis-code’.