Twinkle | Digital Commerce

PostNL mikt met mijnWinkel op startende webwinkeliers

2017-05-27
30685
  • 2:14

PostNL is een samenwerking overeengekomen met mijnWinkel, leverancier van software voor webwinkels. De naamsopvolger van TNT Post hoopt online ondernemers in spe aan zich te binden, onder meer via televisiereclames.


Het is pas zes weken geleden dat mijnWinkel en PostNL met elkaar in contact traden, vertelt Marcel Ambriola van mijnWinkel: ‘PostNL heeft lang gekeken of ze zelf een pakket zouden introduceren, de kennis in zouden kopen of met een of meerdere partners zouden gaan werken. Eind april kozen ze ervoor om met één partner verder te gaan en op 6 mei was de deal rond.’

PakjeGemak en Online Verzendservice
Sinds die tijd is er hard gewerkt om service voor starters aan te kunnen bieden op de site van PostNL, het postbedrijf dat vorige maand nog TNT Post heette. Zo is onder meer PakjeGemak geïntegreerd in de webwinkelsoftware en binnenkort ook een digitale frankeerapplicatie. ‘Over één à twee weken wordt ook de Online Verzendservice ingepast’, aldus Ambriola.

Aanhaken
Onderdeel van de cobranding deal is de afspraak dat mijnWinkel zijn bestaande klanten nieuwe diensten van PostNL als eerste mag aanbieden, vóór andere webwinkelbouwers. Volgens Ambriola zullen ook andere partijen nog aanpikken bij het tandem mijnWinkel en PostNL, om samen een one-stop shop voor het mkb te vormen: ‘Concreet is dat nu nog niet, maar denk aan bedrijven in de registratie van domeinnamen bijvoorbeeld. Overigens is mijnWinkel niet alleen geschikt voor starters, maar ook voor de doorgewinterde internetondernemer.’

Korting
Het samenwerkingsverband met PostNL is een aanvulling op de activiteiten van mijnWinkel, benadrukt Ambriola. MijnWinkel blijft verder opereren als voorheen: ‘Webwinkeliers die liever zaken doen met UPS of GLS bijvoorbeeld blijven we natuurlijk ook helpen. Ondernemers die via PostNL binnenkomen krijgen wel een permanente korting bij de eerste registratie en zullen de diensten van PostNL inzetten in hun logistieke proces.’

ABN Amro en KPN
MijnWinkel sloot eerder samenwerkingen met ABN Amro en KPN om ondernemers aan zich te binden. Ambriola: ‘Bij ABN Amro was niet echt sprake van cobranding, meer van een affiliateconstructie met kortingen. We werken nog steeds samen met KPN, dat geen randvoorwaarden stelt voor de ontwinkeling van een shop. Met PostNL zetten we, hoewel nog geen targets zijn gesteld, steviger in. Onder meer door de vele media-aandacht.’

Voor de komende tijd is veel ruimte ingekocht voor televisiereclame, waarvan de eerste gisteren werd uitgezonden:

Hoofdaannemer voor e-commerce
E-commerce is een van de drie pijlers van PostNL, dat als TNT Post een rol als hoofdaannemer voor e-commerce projecten van (grotere) retailers voor zich zag weggelegd. E-commerce directeur Dirk van Lammeren zei in Twinkle dat het postbedrijf ‘het pad wilde effenen voor volledige ketenintegratie’. TNT Post hielp onder meer WE Fashion en M&S Mode bij de uitrol van hun online verkoopkanaal, samen met onderaannemers als Eperium, Neckermann, Adyen en Cendris.