Twinkle | Digital Commerce

Guesswinkel.nl tijdelijk offline na druk horlogemerk

2017-05-27
180101
  • 1:42

BoumanOnline heeft Guesswinkel.nl tijdelijk uit de lucht gehaald, om aanpassingen te doen op verzoek van horlogemerk Guess. BoumanOnline moet duidelijker op de site aangeven dat het een officiële Guess-dealer is, vertelt Robbert Treffers.
 
Treffers geeft boven de juwelierszaak van zijn ouders leiding aan webwinkeltak BoumanOnline. Toen hij dit voorjaar Guesswinkel.nl opzette en plannen voor meer dedicated merkshops ontvouwde, hield Treffers al rekening met weerstand van fabrikanten. Tegen Twinkle zei hij in april: ‘Merken zullen er niet allemaal even blij mee zijn dat we hun naam gebruiken in een url, maar zo’n naam kun je achteraf natuurlijk nog aanpassen. Voor nu is het plan om voor een groot deel van onze merken eigen shops in te richten.’

Hoog van de toren
Voordat Treffers echt werk ging maken van andere merkshops meldde Guess zich al bij hem. Treffers vertelt: ‘Eerst werd wat hoog van de toren geblazen door de domeinnaam op te eisen, maar als officiële dealer zijn we daar niet toe verplicht. Een Nederlands bureau in intellectuele eigendomsbescherming heeft zich toen namens Guess tot ons gewend. We weten nu precies wat we moeten doen.’

Aanpassing aan homepage en logo
Treffers moet op Guesswinkel.nl duidelijker vermelden dat het gaat om een site van een dealer van het horlogemerk. Een vermelding in een voetnoot op de site of in de algemene voorwaarden is onvoldoende: ‘Daarom gaan we onze dealernaam prominent vermelden op de homepage en wellicht ook bij het logo. “Bouman Juwelen Culemborg presenteert Guesswinkel.nl”, krijg je dan bijvoorbeeld.’

De webwinkelier is blij dat hij straks zeker weet dat het goed zit met de site en dat hij de zegen heeft van het merk dat hij verkoopt. Guesswinkel.nl moet volgens Treffers over twee tot drie weken weer online zijn.

NB:   Lees ook een blog-posting van Sara Biersteker over dit thema: ‘Mag u andermans merk in uw domeinnaam gebruiken?’ De juriste van ICTRecht schrijft onder meer: ‘Daarnaast moet duidelijk uit de website blijken wat uw relatie met de merkhouder is. Bent u bijvoorbeeld een officiële dealer of niet?'