Twinkle | Digital Commerce

Google komt met betaald pakket voor Analytics

2017-05-27
180101
  • 1:33

Google, dat met zijn gratis tool al een groot deel van de markt voor webanalytics dekt, voert de concurrentie met betaalde leveranciers op. Het bedrijf komt zelf met een betaalde variant op de proppen: Google Analytics Premium. Eerst in de VS, de UK en Canada, vervolgens ook in andere landen.

Google heeft aangegeven dat het een vaste jaarprijs zal vragen voor het gebruik van zijn premium-pakket, zonder aan te geven hoe hoog dat bedrag ligt. Joseph Stanhope, analist bij het doorgaans goed ingevoerde Forrester Research, schrijft in een blog-posting dat het gaat om 150.000 dollar per jaar.

‘Gevestigde aanbieders onder druk’
De analist voegt toe dat dat minder ‘en in veel gevallen een stuk minder’ is dan de prijzen die andere leveranciers rekenen. Stanholt: ‘Dit geeft gebruikers van betaalde pakketten een nieuwe optie om kosten te besparen en het zet de gevestigde aanbieders onder druk. Zij moeten zich afvragen hoe ze onder deze omstandigheden nog competitief kunnen blijven.’

Hieronder vindt u een introductievideo van Google Analytics Premium:

‘Wat krijgt u allemaal voor uw geld?’
Op Marketingfacts.nl geeft André Scholten van Traffic4u antwoord op de vraag: ‘Wat krijgt u allemaal voor uw geld?' Hij schrijft onder meer over Google Analytics Premium: ‘De betaalde versie is alleen gelanceerd om hele grote sites tegemoet te komen qua dataverwerking en maatwerkoplossingen. Ook functies die erg veel rekenkracht kosten zullen veelal alleen in de betaalde versie komen. Een voorbeeld daarvan is de mogelijkheid om een attributiemodel toe te passen volgens een vooraf gekozen verdeling.’

Multi Channel Funnels
Google benadrukt dat Google Analytics gratis blijft voor wie niet wil betalen. Enige tijd geleden werd een vijfde versie van het pakket opgeleverd. Ook werden Multi Channel Funnels toegevoegd, die een analysie bieden van de verschillende klikpaden voorafgaand aan een bepaalde aankoop of actie.