Twinkle | Digital Commerce

Google laat adverteerders bieden op telefoontjes

2017-05-27
640404
  • 1:33

Google koppelt een fysieke klantcontactkanaal aan AdWords. Amerikaanse en Britse adverteerders kunnen aangeven hoeveel ze willen betalen voor één beller. De bid-per-call optie beïnvloedt de zogenoemde Ad Rank en werkt aan de hand van speciale telefoonnumers.

Zoekmachinegebruikers die een telefoonnummer bellen na het zien van een advertentie, worden doorgeschakeld naar het bedrijf dat reclame maakt. Door met andere dan reguliere nummers te werken kan Google meten hoeveel telefoonverkeer is te danken aan zijn bemiddeling. Dat kan het zoekmachinebedrijf dan ook rapporteren in AdWords, waar bedrijven kunnen bieden op telefoontarieven bij bepaalde zoekwoorden. In de rapportages kunnen ze zien hoeveel telefoontjes per campagne zijn gegenereerd, hoe lang de gesprekken hebben geduurd en binnenkort ook waarvandaan is gebeld, aldus Techcrunch.

Desktops en laptops
Bid-per-call wordt de komende periode uitgerold in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië voor zoekacties op desktops en laptops. Voor telefoontjes die het gevolg zijn van een zoekactie op een smartphone wordt het bekende cpc-tarief (cost per click) gerekend, omdat het feitelijk ook om kliks gaat.

Ingewikkelde producten
Volgens Google zijn click-to-call ads nu al goed voor miljoenen telefoontjes per week. De gesprekken van adverteerders met klanten duren gemiddeld zo’n zes minuten. De nieuwe biedoptie zou onder meer uitkomst kunnen bieden aan online verkopers van ingewikkelde producten, zoals verzekeringen, pakketten van kabelaars en reizen.

Ad Rank
Over de invloed die de biedingen hebben op de positie van adverteerders schrijft Google vandaag in een officiële blog-posting: 'Today, a combination of your ad's Quality Score and max cost-per-click (CPC) bid determine your Ad Rank, which influences your ad's position. But with bid-per-call, your bid for phone calls and phone call Quality Score can directly factor into your Ad Rank, too. Higher ranked ads are more likely to be seen and can therefore generate more phone calls (and clicks, too).'