Twinkle | Digital Commerce

Luccy.nl, nieuw Nederlands webwarenhuis

2017-05-27
180101

Zes retailers hebben de handen ineen geslagen om een webwarenhuis te starten. Het gaat om Omoda.nl, Travelbags.nl, Voorwinden.nl, Drogisterij.net, Daka.nl en After Eden. Eind van deze maand is (een deel van) hun assortiment te vinden op Luccy.nl.

Tweede De Bijenkorf
Volgens Wilhelm Verton, algemeen directeur van schoenwinkel Omoda, richt het warenhuis zich op het hogere segment en zou het een tweede De Bijenkorf moeten worden. Het is de bedoeling dat webshoppers die bij Luccy (spreek uit: Loetsie) gaan winkelen makkelijk combinaties kunnen maken van kledingstukken, schoenen, parfums en accessoires. In eerste instantie worden alleen combinaties op merkniveau aangeboden, maar Verton verwacht dat in de toekomst meerdere combinaties mogelijk zijn.

Marktplaats
Centraal in het project staat Xsarus.nl, een E-development & Consulting bureau dat de vijf retailers als klant heeft. Directeur Paul Kieviet legt uit: ‘Het idee komt bij ons vandaan en van lieverlee ben ik het met twee klanten gaan uitwerken. Omoda en Travelbags zijn de participanten in de onderneming, die overigens helemaal los staat van Xsarus. Het concept is hetzelfde als dat wat Zalando van de zomer aankondigde. Eerlijk gezegd waren we nogal verbaasd toen we dat hoorden, omdat het identiek is aan wat wij willen doen.’ Zelfs het schema dat de Duitse webverkoper bij de aankondiging verspreidde, ziet er net zo uit als dat van Luccy.nl, geeft Kieviet aan. ‘We hebben het maar positief opgepakt: kennelijk is er veel draagvlak voor dit concept, zowel bij de merchant als bij de consument. Beslist.nl en Vergelijk.nl doen eigenlijk ook hetzelfde.’



Het schema van Zalando.

Verkooppartners kunnen zelf bepalen welke producten ze wel en niet via Luccy.nl willen slijten. De logistiek moeten de deelnemers zelf regelen, maar zaken als online marketing, betaling en klantenservice liggen in handen van het nieuwe webwarenhuis. ‘Elke deelnemer is zelf verantwoordelijk voor het verzenden van de producten, maar er is wel één retouradres ingericht’, aldus Omoda-directeur Verton.

Assortiment
Bij live-gang, naar verwachting eind oktober, bestaat het assortiment uit veertig- tot vijftigduizend producten. ‘Drogisterij.net, bijvoorbeeld, biedt 20 procent van zijn assortiment aan, uitsluitend het hogere segment.’ Voor lingerieverkoper After Eden zijn het de eerste stappen online; een eigen webwinkel volgt in december. Kieviet: ‘Ook retailers die niet online verkopen, kunnen zich bij ons aansluiten. Zolang ze maar een goed gestructureerde productdatafeed hebben en zelf de logistiek kunnen verzorgen.’

De Britse retailer Tesco kondigde deze week ook aan dat het zijn platform openstelt voor wederverkopers. In ons eigen land nam Bol.com met Plaza het voortouw.