Twinkle | Digital Commerce

Mobiele webshops ondervinden hinder van Apple-update

2017-05-27
658396
  • 1:14

Qweery vraagt webwinkels waarvoor het mobiele shops heeft gebouwd of ze hun klanten willen waarschuwen. Sinds gister kunnen veel bezitters van iPhones en iPads niet mobiel bestellen bij onder meer Fonq.nl en Ace Jewelers. Ook mobiele shops van andere bouwers kampen met het probleem.

De oorzaak zou liggen in een update van Apple’s besturingssysteem iOS, aldus Qweery’s Ramon Cohen de Lara tegen Twinkle. Toestellen die sinds de update van gister draaien op de 5.0.1.-versie van iOS verwerken geen mobiele bestellingen meer, hoewel dat weer niet in alle gevallen geldt. Cohen de Lara: ‘We horen dat het bij sommige mensen wel werkt, maar zelf ondervinden we problemen op onze toestellen.’

Problemen met winkelmandjes of navigatie
Volgens Cohen de Lara is het probleem niet exclusief voor Qweery: ook Nederlandse mobiele webwinkels die door andere bouwers zijn ontwikkeld zouden kampen met problemen met winkelmandjes of zelfs met de site-navigatie. Hetzelfde geldt voor 'gewone' webwinkels die op iPhones en iPads worden bezocht.

Cookies
Qweery gaat webwinkels vragen hun klanten te waarschuwen: ‘Het blijkt dat de Safari-versie sinds de update bij default geen cookies meer accepteert', verklaart Cohen de Lara. 'Mensen moeten via instellingen kiezen voor Safari en dan voor “accepteer cookies”. Dan doen alle sites het weer.’ Ondertussen zoekt Qweery, dat in contact staat met andere (aanbieders van) mobiele webwinkels, naar een centrale oplossing voor het probleem.