Twinkle | Digital Commerce

Amazon maakt zich op voor Europese entree in automotive

2017-05-27
152157
  • [nieuws]
  • 1:13

Amazon zoekt een verkoopmanager automotive, die komt te werken op zijn Europese hoofdkantoor in Luxemburg. Amazon verkoopt al autoproducten op zijn Amerikaanse, Britse en Duitse site, maar nog niet of nauwelijks van automerken zelf.

Amazon zoekt een ervaren professional om relaties met spelers in het automotive segment te managen, is te lezen in de vacature voor de Senior Vendor Manager Automotive. Onder diens verantwoordelijkheid valt onder meer het voeren van onderhandelingen op hoog niveau, die moeten resulteren in overeenkomsten met 'leading brands'. De nieuwe man of vrouw moet Amazon's ambassadeur binnen de auto-industrie worden.

Trends en succesfactoren
Amazon is bovenal op zoek naar iemand die kennis voor het bedrijf kan ontwikkelen van vraag- en aanbodtrends en van succesfactoren in de automotive industrie. Deze eerst genoemde verantwoordelijkheid doet vermoeden dat Amazon zoekt naar iets wat het bedrijf nog niet in huis heeft. Het lijkt er al met al op dat ‘s werelds grootste online retailer zich dieper in de automotive branche wil nestelen. 

Amazon en autmotive
Op Amazon.com zijn op dit moment nog geen onderdelen, laat staan auto's, van automerken zelf te koop (merkenlijst). Van de dedicated landendsites in Europa – Nederland krijgt er in 2012 naar verwachting ook een – hebben de Britse (bèta) en Duitse auto-artikelen in de verkoop. BMW heeft een eigen  shop-in-shop op Amazon.co.uk, momenteel de meest vergevorderde samenwerking tussen Amazon en de auto-industrie.