Twinkle | Digital Commerce

Werner Otto overleden

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:06

Werner Otto, de grondlegger van postorderbedrijf Otto, is afgelopen week overleden. Dat heeft de Duitse onderneming vandaag bekendgemaakt. Otto is 102 jaar oud geworden.

Otto begon zijn postorderbedrijf in 1949. De eerste catalogus knipte en plakte hij eigenhandig in elkaar. Door de jaren heen groeide de onderneming uit tot een van de grootste van zijn soort in Europa. Otto zelf bleef tot 1981 president-commissaris, daarna nam zijn zoon Michael het stokje van hem over.

Afgelopen juli kondigde het bedrijf aan de organisatie te herorganiseren om zich nadrukkelijker op e-commerce te kunnen richten.

Webomzet
Met zo’n vijftig e-commerce platforms wereldwijd genereerde Otto het afgelopen boekjaar (tot en met februari 2011) een webomzet van 4,8 miljard euro. Dat is een miljard meer dan het jaar ervoor, waarmee e-commerce tekent voor bijna alle groei van Otto (van 10,1 miljard naar 11,4 miljard euro). Bij de verkoop onder Otto's eigen vlag ligt het online omzetaandeel inmiddels op zo’n 70 procent.

Achter Amazon
Otto noemt zichzelf in een bericht bij zijn jaarcijfers nog altijd de grootste onlineretailer van de wereld in fashion en lifestyle producten. Het bedrijf claimt na Amazon (34,2 miljard dollar omzet in 2010) overall de tweede webverkoper van de hele wereld te zijn. Ook in Europa is het Amerikaanse Amazon Otto omzettechnisch veruit de baas.