Twinkle | Digital Commerce

‘Spotify voor dagbladen’ in de maak

2017-11-08
300300
  • 1:11

De Persgroep, NRC Media en FD Media slaan de handen ineen om nog dit jaar een ‘Spotify voor kranten’ te lanceren. Lezers zouden voor een vast bedrag per maand onbeperkt toegang moeten krijgen tot de content van dagbladen.


Dat bevestigt Tom Nauta van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia vanochtend aan de Volkskrant. Ook Marieke van der Donk, hoofd consultancy van Deloitte, wordt in het artikel opgevoerd: ‘Het idee is dat mensen zelf een krant kunnen samenstellen uit het aanbod van alle dagbladen’, zegt zij. Ook zouden de drie uitgevers samen een 'betaalmuur' voor de individuele krantensites gaan ontwikkelen.

'Stap terug'
Van der Donk deed bij haar vorige werkgever PwC onderzoek in opdracht van NDP Nieuwsmedia. Ze ontdekte dat ‘er absoluut een markt is voor de betaalmuur’ en dat die markt deels buiten de groep van huidige krantenlezers ligt. Opvallend: Laurens Verhagen, bij De Persgroep verantwoordelijk voor de nieuwssites van de Volkskrant, Trouw en Het Parool, noemde betaalmuren gisteren in NRC Handelsblad nog ‘een stap terug’.

E-commerce in krantenland
Krantenuitgevers hebben moeite hun content online te gelde te maken, ondertussen verdienen ze wel steeds meer aan productverkoop op hun websites. E-commerce wordt naast de (fysieke) krantenverkoop en advertenties wel de ‘derde geldstroom’ van uitgevers genoemd. MediaFacts stelde onlangs een overzicht op van e-commerce plannen in krantenland.