Twinkle | Digital Commerce

Bol.com en Fashionchick winnen Affiliate Awards

2017-05-27
180101
  • 2:03

Bol.com en Fashionchick zijn op de Affiliate Dag uitgeroepen tot eerste winnaars van de Affiliate Awards. Bol.com won de prijs voor de beste adverteerder, Fashionchick die voor de beste publisher. Jury en publiek bepaalden samen wie de prijzen verdienden.

Een vakjury heeft zich over alle inzendingen voor de Affiliate Awards 2012 gebogen. Vandaag kregen de vijf genomineerden de gelegenheid hun case kort te presenteren aan het publiek van de Affiliate Dag, dat ook een stem had. De publieksstemmen telden voor 30 procent mee in het eindoordeel, de jurystemmen voor de overige 70 procent. De jury werd gevormd door Eduard Blacquière van OrangeValley, Stijn Fien van Wehkamp.nl, Stefan Verkerk van WeTransfer en Twinkle-hoofdredacteur Marieke Verdonk.

Beste affiliate adverteerder 2012: Bol.com
Het keurkorps concludeerde eerder over winnaar Bol.com: ‘De jury is onder de indruk van de durf van Bol.com om een eigen programma (in korte tijd!) te bouwen en een eigen koers te kiezen in zaken als cookietijd. Het programma is goed en professioneel opgezet en er is duidelijk verschil te zien met de situatie voor het eigen programma. De tevredenheid van de affiliates is gestegen door de praktische aanpak en de verbeterde conversie. Opvallend en positief vindt de jury dat Bol.com in zijn programma speciale aandacht heeft voor de kleinere affiliates, waar veel advertisers zich juist richten op de paar groten. Ook het bieden van tools voor affiliaties, zoals de API, en het feit dat de organisatie de tevredenheid van affiliaties als doel vooraf stelde, overtuigde de jury ervan dat Bol.com affiliatiemarketing buitengewoon serieus neemt.’ 

Adverteerders Essent (met Storm MC) en Centraal Beheer Achema (met Storm MC en Zanox-M4N) grepen naast de award.

Beste affiliate publisher 2012: Fashionchick
Fashionchick won de Affiliate Award voor beste publisher. De fashion portal bleef Artiestennieuws.nl voor. De jury over de winnende site van No Search, waarin Sanoma Media een belang nam: Met de nieuwe versie van de site (juni 2011) heeft Fashionchick een goede sprong vooruit gemaakt. De jury is onder de indruk van de stap die is gemaakt: van een site gebaseerd op productfeeds naar een volgende generatie affiliatesite, een met een geheel eigen gezicht. Het meest lovenswaardig vindt de jury dat Fashionchick aan het eigen merk bouwt (met o.a. een eigen schoenenlijn en offline acties). Hiermee wordt een vluchtig en relatief dun affiliateconcept omgevormd tot een solide concept met een bestaansrecht voor de lange termijn.’

NB: Meer over de Affiliate Awards leest u in het volgende nummer van Twinkle, dat op 19 juni verschijnt.