Twinkle | Digital Commerce

Google rolt keurmerk voor webwinkels breed uit

2017-11-11
210140

Google maakt Trusted Stores beschikbaar voor alle Amerikaanse online retailers. Het keurmerk biedt informatie voor bezoekers en garanties voor kopers. Speciale badges zijn te zien in webwinkels, maar straks ook in Google's gewone zoekmachine en in Google Shopping.

Door met de muis over een Trusted Store badge te bewegen kunnen consumenten informatie inwinnen over een webwinkel. De gegevens op de report card (voorbeeld) komen deels van de online retailer in kwestie, deels worden ze door Google zelf verzameld.

Kopersbescherming
Google zegt het keurmerk alleen toe te kennen aan webwinkels die betrouwbaar zijn, die een goede klantenservice bieden en die bestellingen op tijd verzenden. Wie koopt bij een Trusted Store geniet free purchase protection. Google zal eventuele problemen van kopers helpen oplossen tot 60 dagen na het plaatsen van de order. De zoekgigant staat daarbij voor duizend dollar garant.

Extra verkopen
Google begon afgelopen oktober een pilot met Trusted Stores, waaraan onder meer Overstock.com en Wayfair deelnamen. De resultaten waren boven verwachting volgens Google: ‘Het programma genereerde positieve feedback van shoppers en extra verkopen voor merchants.’

Gratis
Google Trusted Stores is voor zowel online retailers als webshoppers gratis. De badges zijn al te zien in AdWords (voorbeeld), binnenkort ook op Google.com (organisch) en in Google Shopping. Vorige week werd bekend dat Google stopt met de gratis opname van webwinkels in zijn Amerikaanse productenzoekmachine. Google Nederland liet daarop weten dat de wens leeft om ook hier alleen adverterende webwinkels toegang te verschaffen.

Trusted Stores naar Nederland?
Gevraagd naar de eventuele komst van Google Trusted Stores in Nederland laat het zoekbedrijf weten aan Twinkle: ‘We hebben niets aan te kondigen op dit vlak en dus kunnen we hier helaas niet op vooruitlopen.’

In de Verenigde Staten reageren marktkenners niet onverdeeld enthousiast op het keurmerk van Google, omdat tracking, order en pricing data het wisselgeld zijn voor de eventuele extra verkopen van webwinkels.