Twinkle | Digital Commerce

HEP Touch & Try: fysieke schapruimte voor webwinkels

2017-11-08
266121
  • 1:47

HEP Touch & Try is een nieuw winkelconcept dat een brug slaat tussen online en offline. Webwinkeliers kunnen een kast, plank of haak huren bij initiatiefneemster Marij Aafjes om hun producten te etaleren. De eerste winkels van HEP Touch & Try moeten nog dit jaar open gaan.

Door bijzondere producten van webwinkeliers naar de winkelstraat te brengen, denkt Aafjes iets toe te voegen aan het bestaande winkelaanbod. HEP Touch & Try gaat plaats bieden aan lifestyle artikelen zoals bijzondere kleding, schoenen, tassen en accessoires die niet bij de grote winkelketens te koop zijn. ‘Er zijn heel veel webwinkels met producten die in kleine oplages worden gemaakt. Voor consumenten wekt de aanwezigheid en zichtbaarheid van deze artikelen in een echte winkel vertrouwen.’

Verzameling shop-in-shops
Webshophouders kunnen bij HEP Touch & Try ruimte huren om hun ‘wannahaves’ te laten voelen en uitproberen, zie daar de verklaring voor de naam van het concept. Iedere winkel is straks feitelijk een verzameling shop-in-shops van webwinkels. ‘Ze betalen huur en servicekosten’, legt Aafjes uit aan Twinkle. ‘Daarvan betalen wij onze winkelhuur, het personeel, de ict-infrastructuur en marketinginspanningen. Alle webshops krijgen een plek op onze site Heptouchandtry.nl en we werken aan een mobiele app. We willen winkelbezoekers de optie bieden om direct mobiel bij ons te kopen door producten te scannen. Daarnaast hopen we natuurlijk dat mensen leuke dingen opslaan en later thuis nog bestellen.’

Goodiebags
Via HEP Touch & Try kunnen webwinkeliers volgens Aafjes aan hun bekendheid werken, waarbij ze ook op directe extra verkoop kunnen rekenen: ‘Om mobiele verkopen in onze winkels te stuwen, willen we bezoekers gaan belonen met goodiebags. We zoeken nog naar manieren om de return on investment goed in kaart te kunnen brengen. Misschien dat we later met omzetgerelateerde vergoedingen in plaats van vaste huren kunnen gaan werken.’

Overdonderd
Aafjes zegt ‘overdonderd’ te zijn door de vele positieve reacties van webwinkeliers op haar concept. Na de zomer moet de eerste winkel van HEP Touch & Try de deuren openen. Aafjes zoekt momenteel naar geschikte winkellocaties in Arnhem en Utrecht. Volgend jaar moeten winkels in meer steden volgen.