Twinkle | Digital Commerce

E-commerce blijft nieuwe ondernemers trekken

2017-05-27
774547
  • [nieuws]
  • 1:34

De Kamer van Koophandel registreerde in de eerste helft van dit jaar ruim vierduizend beginnende verkopers op afstand. De groei van e-commerce is ook terug te zien in de groei van het aantal koeriersdiensten: er schreven zich 25 procent meer koeriers in dan vorig jaar.

Dat blijkt uit een bericht van ING Economisch Bureau op basis van KvK-cijfers. Over de hele linie nam het aantal starters in Nederland met 6 procent af, tot circa 68.000 ondernemer in het afgelopen halfjaar.

Solide nummer twee
In onderstaande starters top 10 is te zien dat de categorie ‘detailhandel niet via winkel of markt’ iets meer dan vierduizend inschrijvingen kende, 3 procent minder dan in de eerste helft van vorig jaar. ING Economisch Bureau noemt e-commerce na adviesbureaus de ‘solide nummer twee’ als het aankomt op aantrekkingskracht op starters. ‘Hoewel tot deze bedrijfstak ook telefonische verkoop en straatverkoop worden gerekend, zijn vooral online partijen verantwoordelijk voor het hoge aantal starters binnen deze branche.’



Koeriersdiensten
Tegen de algehele trend in nam het aantal beginnende bedrijven in de sector transport & logistiek het afgelopen halfjaar toe, met 10 procent. Deze groei wordt volgens ING voor een belangrijke deel verklaard door de sterke groei van het aantal koersdiensten. ‘Binnen deze branche is het aantal beginnende ondernemers met maar liefst 25% gestegen. Mensen in het bezit van een auto en rijbewijs, spelen met de start van een koeriersdienst in op de groei van online winkelen.

Geen kip met gouden eieren
Omdat het aantal webwinkeliers jaarlijks met enkele duizenden toeneemt, raakt de markt zo langzamerhand verzadigd. Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org, zei een maand geleden dat een webwinkel geen kip met gouden eieren (meer) is; een op de vijf webwinkels die aspirant-lid worden van Thuiswinkel.org, is een jaar later uit de lucht.