Twinkle | Digital Commerce

Amerikaanse retailers zetten mobiel betaalsysteem op

2017-10-05
180101
  • 1:30

Vijftien Amerikaanse retailketens, waaronder Wal-Mart, Target, Best Buy en CVS, hebben zich verenigd in de Merchant Customer Exchange (MCX). Met dit nieuwe bedrijf willen ze consumenten een nieuwe m-commerce ervaring bieden waarbij eenvoudig mobiel betaald kan worden. Dat schrijft de Daily Finance.

In eerste instantie gaat het om een app waarmee de winkeliers een breed scala van off- en online promoties en een betaalmethode kunnen aanbieden. Met deze app gaat MCX de concurrentie aan met betaalservices als Google en PayPal.

'Niemand begrijpt de winkel- en betaalervaring van onze klanten beter dan wijzelf', zegt Mark Williams, President of Financial Services bij Best Buy. 'We geloven er dan ook in dat we een oplossing kunnen ontwikkelen die die ervaring nog beter, genakkelijker en efficiënter zal maken.'

Kansen
Sommige Amerikaanse retailexperts zien kansen voor het nieuwe initiatief. Niet alleen omdat het is ontwikkeld door retailers voor retailers, maar ook omdat de grootste winkelketens van Amerika zich achter het project hebben geschaard. Anderen waarschuwen ervoor dat het voor de consument onoverzichtelijk zal worden.

Van alle beschikbare mobiele afrekenmethodes is PayPal in de VS de populairste, met een adoptie van 56 procent onder de mobiele betalers. Amazon Payments en iTunes scoren beide rond de 40 procent. Ruim 20 procent van de mobiele shoppers betaalde ooit uit zijn Google Wallet en ook MasterCard MoneySpend werd al door meer dan één op de vijf ingezet. Handenvol andere opties, waaronder Square (6 procent), moeten het doen met een kleiner aandeel.

Mobiel iDeal
In Nederland laat een doorbraak in m-commerce nog op zich wachten. Banken maken vooralsnog weinig werk van mobiel iDeal, algemeen beschouwd als een potentiële aanjager van mobile commerce. Beheerder Currence zegt dat de bal bij de banken ligt, maar alleen ING voerde aanpassingen door. Rabobank heeft de introductie opnieuw uitgesteld.